Friday, September 24, 2010

HARI INI DALAM KENANGAN

bismillahirramanirrahim
akhirnya setelah sekian lama menyepi shinju kembali beraksi di kertas maya ni! entry ni saja buat utk kenangan diri sendiri..hari ni balik uma naik bas dari jusco ke sri putri pastu dr sri putri ke kulai ngn akhwat tersayang, qidah n sue....teringat mase mule2 ditarbiah dulu pon selalu nek bas ngn akhwat travel sna sni n dari travelling mcm tu la yg menguatkan lagi ukhuwah..sbb spnjg prjlanan kite brsma akhwat tersebut dan fitrah la perempuan ni mmg byk ckp...shinju mmg byk ckp pastu ckp xreti perlahan ade akhwat kate shinju amplifier! hampeh tol..xpe gurau ukhwah...dan tadi spnjg perjlnan tu shinju cuba utk kenali lagi akhwat tu...hmm...mrk mmg kuat kemahuan dan keazaman utk memastikan pelestarian tarbiyyah..Ya Allah titipkan selaut kekuatan kepada mereka dan hambaMu ini dlm menelusuri ujian dariMu.

sampai kat uma, terubat rindu di hati melihat ibu tercinta...dan hari ni rasanya pertama kali bergurau dan sembang panjang2 ngn boboy...abg shinju tu mmg xrapat sgt ngn shinju sbb bile da besar2 ni shinju jarang ade kat uma bile shinju ade dia xde begitu jua sebaliknya..tapi sejak dia da xddk kat uma sewa bujang dia setiap kali shinju balik uma mesti jumpe dia...dan abang shinju suke pnjam laptop shinju..kdg2 xmintak izin pon..main amek je...pastu rasenye dia tgk cd kot sbb DVD player kat uma da rosak..bagus jugak dia rosak!xckup ngn astro nk DVD player plak...ade hikmah disebalik kerosakannya..mase awal2 dlu waktu dia pinjam laptop shinju, shinju marah sgt..sbb shinju dpat gak dia msti buat benda2 lagha...pastu shinju asek sorokkan je laptop xnk bagi dia..klu dia mintak pnjam shinju ckp, "ko g smyang dlu baru aq bagi" dia mmg ade prblm ckt slt 5waktu...xpe belum terlambt utk dia terus mencari...minggu lepas shinju tgk al-kulliyah ttg rukhsah solat..pastu ustaz tu ckp pada ucapan pembukaan, dlm satu hadis qudsi rasulullah bersabda bahawa amalan pertama yg dihisab ketika di padang mahsyar adalah solat. kalau seorg hamba tu xsolat, maka punah la harapannya utk mempersembahkn amal2 kebajikan mereka yg lain2 di hadapan Allah kerana requirement pertama utk masuk syurga xdipenuhi. maka ke mana tempatnya? -neraka- kemudian sambungan hadis tu lagi, jika seseorg itu solat tapi solatnya xsempurna...lalu Allah berfirman kepada malaikat utk memeriksa ibadah2 sunnah yg lain yg dilakukn oleh hamba tersebut..subhanaLLah...baiknya Allah! oleh itu wahai pembaca GMS sekalian, tambahkanlah ibadah2 sunnah mu utk menampung ibadah2 wajib yg lain..-ayuh perbaiki kualiti dan kuantiti mutabaah!-
lepas je tgk alkuliyyah tu hati rasa sedih, xkeruan berkecamuk..sumenye bercampur...pada Allah ku adukan sesalan dan kesulitanku...shinju dan abang duduk serumah tapi shinju solat abg x...rasa berdosa sgt sbb xigt kan dia utk solat...bile shinju ckp hal ni pada ayah, "ayah kata bukan ayh xnk tegur, tapi sume org kan da besa...ayh da hantar korg pegi skola agama xkan korg xtau kewajipan solat..". ayah menyerahkan tanggungjawab tu 100% kpd ustazah2.tapi kalau skola agama kat johor ni kelas paling lama 3jam.pastu klu yg ponteng2 n clashing ngn sekolah menengah da xdpt dtg skola agama..so ape sgt yg dpt...tapi xpe...tugas memicu manusia kepada kebaikan bkn profession utk ustaz dan ustazah je justeru utk semua. sebab dlm surah (3:104) Allah menjanjikan keberuntungan kpd segolongan manusia yg menyeru kpd kebaikan...dan shinju nk jadi antara segolngan manusia beruntung yg Allah maksudkan tu..jadi pertama yg harus shinju lakukan adalah perbaiki lagi hubungan dgn Allah dulu. dlm kita nk ajak org utk mengenal Allah, kita harus terlebih dahulu mengenali dan mencintaiNya..jadi perkara pertama yg perlu dilakukan ialah perbaiki hubungan dgn memperbaiki ibadah kpd Allah dan muamalat sesama manusia..nk dijadikan cerita,satu hari tibe2 shinju tergerak hati utk tuka desktop background shinju dari gamba shinju yg merapu2 kepada gamba ni


masa first time shinju tgk gamba ni pon shinju rasa insaf sikit..tambah plak waktu tu tgh futur minimum..alhamduliLLa dpt bangkit balik lepas tgk gamba ni...pastu shinju rasa xsabar2 nk tgu abg shinju tu pinjam laptop shinju.sebelum ni shinju kalau blh xnk bagi dia pnjam sbb takot dia melagha..tapi lepas shinju baca ada satu part dlm buku langit ilahi karya hilal asyraf, shinju rasa tenang sikit...dlm buku tu,dia kata kalau nk dpt hati yg bersih kena hilangkan 3perkara ni, marah, dengki dan berprasangka buruk...perasaan2 ni hanya akan menambah kekalutan jiwa je..cuba kalau kita sabar (krn Allah brsma2 org2 yg sbar 2:153) bersyukur, dan sentiasa bersangka baik, bukan ke itu lebih mendamaikan jiwa? hati kita pon aman...jangan dgr ckp syaitan tu! biar dia masuk neraka sorg2 jgn nk ajak kita sekali!(14:22)...so sejak tu shinju pusing 360o..daripada negative attitude kpd positive attitude. mase boboy ckp nk pinjam laptop pada suatu malam tu, shinju dgn tenang dan xmarah spt sebelumnya bagi pinjam..ckp elok2, "laptop kat dlm bilik atas katil"...dia nk amek p1 wimax sekali g bilik dia pastu shinju xbagi sbb nk blagak ckit kt dia, yg p1 tu lagi bez dari broadband maxis or celcom..sampai dekat pkul 12 mlm dia xpulangkn laptop...pastu shinju terdetik dihati utk tutup suis p1 tu sebelom tido...pastu da tutup suis p1 n tutp lampu bilik xlama pastu dia dtg ckp knp offline??pastu shinju suh adik yg bukakan suis tu balik..
kenapa shinju tutup suis p1? sebab mase tu shinju takot dia bkk website ntah pape..pastu nape shinju bukak balik padahal suka hati shinju la nk bukak ke x kn sbb sume tu shinju punye an? sebab lepas tutup suis shinju tibe2 terfikir, camne klu tbe2 dia pon insaf jugak tgk desktop background tu pastu cari website2 yg islamik utk dia mulakan perubahan diri?maybe dia malu nk ckp ngn kita nk blaja solat or dia nk blaja agama ngn kite coz kite adik dia, jadi dia prefer utk cari ustaz2 di internet...klu shinju tutup suis kan shinju da halang dia dari mencari kebaikan..tu la sebabnya shinju buka balik suis..kan dlam satu hadis tu rasulullah bersabda: Allah bersama persangkaan hamba2Nya...maka bersangka baiklah kalian kepada Allah. jadi shinju kembali merasa tenang bile kite kembalikan semua urusan pada Allah...

Dan hari ini apa yg terjadi adalah boboy pegi semayang jumaat..AlhamduliLLah wa syukr liLLah...semoga ini menjadi langkah pertama kpd perubahan yg baik dan menjadi pencetus langkah2 seterusnya!Ya Allah bimbinglah abangku, Radin Muhammad Hafizz bin Nordin kepada jalan menuju redhaMu..kuatkan keazamannya utk berubah..jauhkanlah dia dari perbuatan mungkar...hindarkanlah dia dari persekitaran yg hanya menyeretnya ke pintu kemurkaanMu..ameen..
itulah kegembiraan hari ini...seterusnya adalah:

hari ni shinju potongkan kuku mummy..shinju mmg xngam ngn mak since form3..mase tu gelodak jiwa remaja memncetus krisis dgn ibu tercinta..tapi alhamduliLLah lepas blajar jauh dari negeri johor shinju jadi menghargai insan bernama "mummy"!sampai skg shinju xla rapat sgt tapi msih berusaha utk memberi perhatian lebih kpd ibu tercinta..pastu tadi mummy cite banyak sangat benda..mcm shinju ni da lama xbalik..pada hal baru ahad lepas balik utm pastu hari ni balik uma balik..maybe sbb kat uma xde org so mak pon xde org dia nk bcerita..jadi time shinju balik ni la dia cite sume benda...berat hati plak tadi nk balik utm...xnk tinggalkan mummy tapi langkah diatur jua utk mengejar cita2...lpas da berjaya nnt shinju nk tgk mummy n ayh selalu bahagia! ameen!! pastu akhirnya shinju berjaya juga bawa keta wira merah ke utm..setelah sekian lama hajat terpendam akhirnya terkabul jua hasrat di hati pada hari ini..mencabar jugak la drive dari kulai ke utm...shinju memandu scr merbahaya kot...seb baik dua org akhwat tersayang yg menumpang bersama cool je..qid n sue thanx 4 everything we did together today...ingat ayat ni, "nk pearl??"..."ha???saya nk cool blog strawberry,choc n kiwi" woha! rupe2nye bukan shinju sorg je yg xfaham...
-t.a.m.a.t-

2 comments:

Dhofwatul 'Aisy said...

syukran aini..
haha.. nanti boley dtg lg umah aini..
smoge ukhuwah kite sentiase teguh..
dan su n qid sdg ketawa teringat pasal "pearl".. LAWAK lar...
n aini drive sgt "berhemah" dan cekap.. nanti jgn lupe kami yer..hehe..

GMS said...

hahaha....xpe..fez time beli kn..weh perli eh..hohoho berhemah sgt la sampai kena hon dgn org....datang la lgi uma...mak aini pon suke korg dtg..inshaAllah aini xlupe...ukhwahfillah abadan abada kht!

Followers