Wednesday, July 25, 2012

Ramadhan da sampai!!!

bismillahirramanirrahim


Nukilan ramadhan yang pertama untuk kali ini. Saya tulis di bengkel tempat praktikal 3hari lepas. Sementara takde keje lagi bosan tahap tenggiling nak tergolek.. buat2 la macam busy giler menulis kat depan equipment. terimalah nukilan hati utk ramadhan kali ini.

MONTH OF MAGHFIRAH, TARBIYYAH, TADHIYYAH
Imanan wahtisaban – dengan sepenuh keimanan dan mengharapkan pahala daripada Allah
Mencari pasangan hidup yang dapat memimpin kita ke syurga?
(permulaan kata ini dicetus oleh seorang sahabat saya yang bakal dipinang oleh senior saya)
Sudahkah kita mengenali syurga? Mencintai syurga?

Masih tak layak, masih tak mampu untuk mencintai..
Nak cintakan Allah, cintakan syurga, sikit punya payah!
Sangat perlu mujahadah!

Cintai dia kerana cintakan Dia.
Macam mana hati kita mahu mencintai dia kalau Dia pun kita tak kenal?
Masih kita terbata-bata menyusun nota cinta buat diriNya.
Banyak lagi kena belajar. Banyak lagi kena lawan.
Bicaralah dengan hatimu saat ia benar2 bersedia…

Apa dah jadi dengan diri ini??!!
Hilang himmah. Hilang ghairah.
Pada dakwah, pada tarbiyyah, pada halaqah…
Apa dah jadi dengan panji dakwah yang kau bermatian pertahankan selama ini?
Akukah murabbiyah sukses? Ataukah…
Akukah golongan yang tercicir?? T___T

Hulurkan aku simpulan mati itu.
Jangan leraikan simpulannya
Rentap tangan ini
Jangan biarkan aku menjunam ke lurang debu
Tarik diriku agarku dapat berdiri kembali bersama sama dengan kamu-kamu.
Tak kuat bersendirian
Jenuh. Tafakur. Tajarrud.

No comments:

Followers