Sunday, November 14, 2010

kerana kita ada ALLAH!

bismillahirramanirrahim

apa specialnya org melayu yg beragama islam. (ada juga melayu yg xislam kan?) sebelum tu, entri ni di buat atas cetusan idea dari post melayu jgn Me-layu inshaAllah sedikit perkongsian dan cetusan idea dari saya yg faqir ilaLLAh.. mari menyoroti sejarah..sejarah islam yg da lama kita tinggalkan saat melangkah keluar dari sekolah menengah.

empayar saba' merupakan antara bukti kegemilangan tamadun manusia pada ketika itu dimana negeri saba' itu dipmpin oleh ratu balqis yg akhirnya menyerahkn diri utk mentaati Allah setelah sampai perutusan nabi sulaiman kepadanya. empayar saba' sangat masyhur sehingga akhirnya disebabkan kekufuran yg dilakukan oleh umat manusia pada ketika itu, lalu Allah menurunkan azabnya dgn hancurnya empayar saba'.(refer surah saba'ayat 32-39) lalu bermula dari detik itu, hiduplah manusia dlm kejahiliahan. runtuhnya empayar saba' meruntuhkan lagi sahsiah masyarakat. dan lebih dari itu, tiada usaha utk mengembalikan empayar yg telah hilang. ilmu tidak di timba. mereka terus terusan dlm kejahiliahan. pelbagai adat jahiliah baru yg muncul, langsung tiada relate nya dgn agama haniff yg di bawa oleh nabi ibrahim.

sehinggalah ditakdirkan, hadirnya rasulullah sebagai utusan Allah di muka bumi ini utk menyempurnakan sahsiah manusia.

"sungguh telah ada pada diri rasulullah itu suri tauladan yg baik bagimu (iaitu) bagi org2 yg mengharap rahmat Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan mereka banyak mengingat Allah" (33:21)

dalam kondisi ketandusan akhlak dan keterbelakangan masyarakat arab ketika itu, rasulullah hadir utk membersihkan fikrah manusia dari kejahilan kepada sinar iman. atas dasar keimanan, keikhlasan, semangat, dan kerja keras baginda, lalu lahirlah sosok2 pembawa risalah islam yg sama2 berjuang dgn rasulullah. antaranya saidina abu bakar, umar, ali, khalid al walid, abu sufyan, hamzah dan ramai lagi, r.A

mereka tanpa gentar menyampaikan ajaran islam dan membela rasulullah. walaupun mendapat tentangan yg dahsyat namun, dek kerana iman dan keyakinan yg total pada Allah membuatkan semua perkara menjadi mudah. segalanya dilakukan demi Allah. kesenangan dunia tidak dapat menipu mereka. penat dan sakit didunia ini pasti akan hilang namun, utk mengelakkan dari berpenat-penatan dengan menghilngkan syurga, takkan mungkin mereka lakukan. apalah sangat kerehatan didunia berbanding kerehatan di syurga? sebaik2 tempat berehat? mereka sanggup menggadai kerehatan di dunia semata2 utk kerehatan yg penuh kenikmatan di syurga kelak. yakin mereka akan janji Allah  tiada ragunya. setiap janji Allah menjadi penyuntik semangat utk mereka teguh menegakkan agama Allah.

setelah islam tertegak di madinah di bawah pimpinan rasulullah, maka saat itu terbinanya jua empayar islam di dunia. terciptanya piagam pertama didunia.yg turut diiktiraf oleh dunia hingga saat ini akan kesahihannya. (piagam madinah) rasulullah memimpin empayar islam dgn sebaiknya. penyebaran agama Islam di perluas. utusan2 di hantar kepada raja2 di negeri di sekeliling tanah arab. empayar islam bertambah luas.

bermula pula sistem khilafah selepas kewafatan rasulullah. kemudian diikuti dgn khilafah ummayyah, abbassyiah yg menunjukkan perkembangan ilmu. baitulhikmah, cordova, baghdad antara pusat2 ilmu yg terkemuka pada waktu itu. perkembangan ilmu sangat memberangsangkan sehingga jihad yg paling penting pada waktu itu adalah dgn pena. semua manusia berlumba2 utk menuntut ilmu. yg akhirnya mencetus jua kebangkitan tamadun eropah dlm bidang keilmuan dgn menjadikan sicily sebagai jambatan.

namun, ketika kebangkitan ilmu di zaman Abbassyiah ini, tidak kita dapati bahawa ada ilmuan2 yg jauh dari Al-quran, jauh dari Allah, jauh dari sunnah. para ilmuan adalah antara mereka yg sgt menjaga hubungan dgn Allah. antara ilmuan yg tersohor pada zaman abbasyiah ini adalah ibn sina. yg mana bukunya qanun fit thib telah menjadi rujukan kepada banyak universiti di dunia dlm bidang perubatan. seperti yg kita ketahui, ibnu sina telah menghafal alquran ketika berusia 10 tahun dan menjadi doktor di raja ketika berusia 18 tahun. sumber

di sini saya ingin mengetuk minda kita semua, apa yg akan dilakukan oleh kebanyakan ilmuan islam di kala mereka menemui kebuntuan dlm menyelesaikan sesuatu masalah?jawapannya adalah solat sunat. dan hubungan mereka dgn alquran sgt akrab dan lebih diakrabkan. kita pula, apa yg kita lakukan bila kite blurr utk jawab soalan assgnment?menangis, menjerit, main game, dan meniru sebagai lgkh terakhir. beginikah generasi muslim sejati?muslim professional? beginikah seorg yg mahu menegakkan islam?

tegakkan islam dlm dirimu nescaya islam akn tertegak disekelilingmu. -mustapha mashyur

apa yg kita lakukan tadi tu langsung tiada nilai keislaman. bagaimana kita ni??nk islam teregak tapi menegakkannya dalam diri sendiri pun masih gagal. lalu bagaimana utk kemudian islam itu tertegak di muka bumi ini? binalah peribadi muslim sejati yg kian rapuh dalam diri kita. binalah ia semula sekarang! bagaimana?

kembali kepada Alquran dan sunnah..kembali la kepada Allah. bayangkan bagaimana tanah arab yg dahulunya hanyalah padang pasir yg gersang, kemudiannnya menjadi pusat ilmu yg tersohor. terbinanya sistem kincir air, sistem kalendar, kajian ilmu falak(astronomi) ketika zaman kegemilangan ilmu itu dan banyak lagi perkembangan. walaupun pada kita, zaman kita lebih canggih dari mereka. tapi sedar atau tidak, secanggih-canggih kita, xdapat melawan kehebatan daya usaha dan reka cipta mereka. meekalah yg memulakan proses cari gali ilmu itu. sampai kat kita cuma perlu aplikasi je segala ilmu yg mereka kaji.

mengapa mereka boleh berjaya mencipta segala inovasi itu? kerana mereka ada Allah. wahyu yg pertama turun kepada rasulullah menuntut kita, umat islam utk membaca dalam erti kata lain menuntut ilmu. lalu atas kesedaran ini mereka bangkit dgn rasa inkuiri utk mempelajari ilmu. mempelajari keajaiban yg ada di dalam al-quran. segala yg di lakukan kerana Allah. segala hasil dari apa yg mereka lakukan di serahkan dgn setinggi tawakkal pada Allah agar Allah menerimanya sebagai satu ibadah dan jihad mereka dlm menyebar luaskan ajaran islam. bagaimana dgn kita?

nak kaji al-quran jauh skali. nk tilwah, seminggu skali..xpon seminggu sejuzuk. tadabbur atau membaca terjemahan jarang juga. lalu bagaimana mahu menjadi umat yg gemilang apabila al-quran tidak dihayati? lebih teruk lagi ditinggalkan terus tilawah tu. hidup sbg seorg islam ckup sekadar solat,zakat puasa. naik haji pon xsetel lagi.kerana, yakinkah kita segala ibadah kita tu xde cacat celanya sehingga tidak perlu utk kita menampung ibadah itu dgn amalan2 sunat yg lain?.kita ummat terbaik. kita ada Allah. ini kelebihan kita. setiap kejayaan itu harus diiring dengan usaha dan tawakkal secara total.

saya teringat ketika study week sem lepas, ada sorg coursemate saya ni, dia tumpang bilik saya utk on9 sebab bilik dia xdapat connect internet. waktu tu rumate saya tiada di bilik. hanya kami berdua. dia seorg yg sgt taat dgn agamanya(buddha). tengah2 asyik study, saya pon tgk laptop dia, cis! main game kat fesbuk rupenye! saya pun ganggu la kosentrasi dia.

saya: awak, da bape kali menang?
dia: tak da la..takda menang.main suka2 saja..
saya: oo..awak da abes study ke?
dia: x la..saya xde mood la nk blaja..
saya: kenapa xblaja ngn kwn2 chinese yg lain kat bawah?
dia: x mau la. mereka pandai, saya bodoh.
saya: eh apa cakap camtu! pointer awk sem lepas bape?
dia: rendah!!saya la chinese yg paling bodoh tau..
saya: eh apa la cakap camtu..
dia: betol! saya kagum la tgk org melayu..
saya: knp?
dia: korang kan macam mana bole pandai dlm study?
saya: maksudnya? chinese lagi pandai kan?!
dia: kami org cina, nk pandai kena blaja macam org gila tau! itu siong ah, mmg blaja macam org gila. tapi org melayu macam tu jugak ka?
saya: ye la. mana ada kejayaan yg dtg bergolek. kena la study dgn susah payah mcm tu..
dia: bukan3...kami org cina, study rasa macam xckup masa. tapi org melayu kenapa bole pandai walaupun study sikit? korang kan kena sembahyang, satu hari 5kali. nak solat tu lama kan? pastu korang baca quran lagi, ada masa ke nk blaja?saya selalu fikir ttg ni. ckup ke masa mereka utk blaja?
saya: solat tu dah jadi something compulsory bagi kami org islam. x bole la jadikan solat tu sbg alasan utk x blaja dan x excellent...tapi x semua pn org melayu yg excellent...
-tamat perbualan-

selepas dari pertemuan tu, kami berkongsi satu rahsia. hanya Allah dan kami yg tahu..haha..tapi walau apa pun saya mendapat pengajaran yg sgt besar dari dia..benarlah apa yg dia katakan. dan kebenarannya diperkuat lagi dgn sirah para sahabat, sejarah para ilmuan islam yg berjaya dlm hidup mereka dgn menjaga hubungan dgn Allah. dan diteguhkan lagi dgn firmannya:

wahai org2 yg beriman! jika kamu menolong agama Allah, nescaya di akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.-(47:7)

maka, jadilah kita penolong2 agama Allah dgn menegakkan syariat ini. jgn islam itu jadi terhina dek kerana akhlak kita. islam tehina bila kita sendiri yg menghina islam dgn sedar mahupun tanpa sedar. mendustakan segala garis panduan yg di syariatkan dlm islam merupakan antara perkara yg mendustakan agama. lalu, bermula dari saat ini ayuh bersama berubah! jika mahu pertolongan Allah itu sampai, ayuh kita menjadi penolong agama Allah dulu. tegakkan islam dlm diri. seorg pelajar yg muslim tidak hanya berada di universiti utk mengejar 4.0 dan kerjaya semata2 tapi, utk mengejar redha Allah. utk bersama dlm perjuangan menegakkan islam.

 inilah lebih nya kita org islam, kita ada Allah. mohonlah segalanya pada Dia. jangan pernah menjadi tuhan walaupun utk diri sendiri. usaha kita bukan penentu 4.0 flatnya kita. hiduplah dengan ber"rabb" kan Allah.
bila mana anda melakukan sesuatu yg Allah larang, ingatlah, dosa itu ibarat gunung yg akn menghempap kita pada bila2 masa. jgn la dosa itu di "treat" spt lalat yg singgah di hidung, hanya kuis sedikit da lari lalt tu. tidak! dosa x sperti itu! jangan bermaksiat. jangan bermalas-malasan, jangan beralasn, jangan mendustakan kalam tuhan!

sesungguhnya org2 yg mendustakan ayat Kami, dan menyombingkan diri terhadapnya, tidak akan dibukakan pintu2 langit bagi mereka [doa dan amal mereka tidak diterima Allah] dan mereka tidak akan masuk syurga sebelum unta masuk ke lubang jarum. [mereka tidak mungkin masuk syurga seperti mana tidak mungkinnya unta masuk ke lubang jarum] demikianlah kami memberi balasan kepada mereka yg brbuat jahat. - (7:40)

sedarlah, kemaksiatan itu adalah satu pendustaan terhadap ayat2 Allah. dan Allah mengancam bahawa segala amal dan doa kita tidak akan diterima bahkan lebih dahsyat lagi, kita akan menjadi penghuni neraka yg azab itu selamanya! hentikanlah segala pendustaan kita terhadap ayat2 Allah. jangan lagi beralasan dan berdalih sudah termaktub begitu hukumnya, maka patuhilah! jgn tertipu dgn keseronokan dunia yg akan membawa kita kepada azabnya neraka kelak.

sekian perkongsian..wallahua'lam

3 comments:

Anonymous said...

salam ukhti. panjang entry. tapi ana cadangkan supaya letak sub tajuk. mungkin lebih menyenangkan pembaca scan dulu

adeq said...

oh o.k gak ano.juz bape cent nhe?hehe.

GMS said...

anon: good idea..inshaAllah akan diperbaiki lagi post2 lepas ni.

adeq: ye tak ye jugak..anon, bape cent ni?

Followers