Friday, March 25, 2011

hakikat iman

bismillahirramanirrahim

pada suatu petang di sebuah restoran :
s: jom order makan!
d :ok.!kak, nasi ayam penyet bungkus satu. minum tak yah.
s: bagi saya mee bandung, makan dengan limau suam.
waiter:ok!
s: kenapa ko bungkus? asal tak order minum?
d: aku puasa la hari ni.
s: la hari ni selasa. ko puasa apa?
d: puasa ganti. aku kan bersalin masa bulan puasa tahun lepas.nak kena ganti 30hari ko tau!
s: wah banyaknya! takpe2. bagus2. kenapa tak bilang siang2 ko puasa? tau tadi aku bungkus je.
d: takpe. aku tak kisah. biar laki aku yang amek budak-budak kat nurseri.
s: suka hati ko la...eh!aku la kena hantar ko balik rumah ni?
d: ye la. dah ko yang ajak aku makan kat sini! aku plan nak beli kat kedai makan depan rumah aku tu je, da ko ajak aku terima je.
s: hm pape la.ok nak menikmati mee ni. jangan tergoda na..
20minit kemudian, jam menunjukkan pukul 7.10mlm.
d: eh cepat! jom hantar aku balik. dah nak azan ni.
s: ok3 jom2.
setelah tiba di rumah dan selesai berbuka puasa:
s:eh aku nak tumpang solat jap.
d: ok naiklah. kiblat pukul 2.
s: ok. auntie naik kejap ya suhail.
setelah selesai solat:
s: astaghfirullah! dahsyatnya!! suhail! kenapa kentang goreng ni bersepah kat lantai?!
d: biasa la tu. biar dia main. jap lagi aku mop lantai.
jam menunjukkan pukul 8
s:eh ko x solat maghrib lagi kan?
d:ala, kalau aku solat nanti budak ni sape nak jaga?larat ke ko nak jaga sorang2? xpe la nanti laki aku balik aku qada' la..
s: weh ko!mana boleh main suka2 je nak qada. suka2 je nak tinggalkan pastu qada'..ala setakat suhail ni aku boleh la jaga sorang. ko pegi la solat dulu. da nak abes waktu ni.
d: ye la. ko jaga dia ea

pengajaran: inilah kondisi masyarakat islam di Malaysia. puasa, tapi tak nak solat. sedangkan keduanya merupakan kandungan rukun islam itu sendiri. bagaimana mengaku islam tapi masih tak solat? kes lain, solat tapi tak nak tutup aurat. bertudung tapi xmahu solat. padahal keduanya juga merupakan perintah Allah. apakah itu iman?
skema PMR: beri'tiqad di dalam hati, membenarkan dengan lisan dan membuktikan dengan anggota.
perkataan dan serta simbol koma yang digunakan. bermaksud tiada pilihan. iman, perlu ada ketiga2nya.
kalau betul beriman kena tutup aurat. kena ada pembuktian keimanan tu. iman bukan hanya di lisan, iaitu hanya mengatakan, aku beriman pada Allah. tapi perlakuannya tidak seiring dengan ucapannya. mengaku beriman tapi masih tidak menutup aurat. mengaku beriman tapi masih x mahu solat. tak menepati pengertian iman itu sendiri. jadi, kerana itu iman perlu kepada pembuktian amal. (6:158)
iman yang ada pada kita perlu dibuktikan dengan amal. jika tidak, tak diterima iman seseorang itu yang belum berusaha melakukan kebajikan dengan keimanan yang ada padanya itu.

solat merupakan perkara pertama yang akan di hisab Allah kelak di yaumul qiyamah. jadi, mengapa masih ada yang main2 dengan kewajipan solat? masih ada yang mengambil ringan tentang pelaksanaan solat. dalam kisah di atas tadi, de ceritakan seorang ibu yang berpuasa ganti, tapi tak nak solat pada waktunya. sedangkan Allah berfirman;

Sesungguhnya solat itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya” (Surah an-Nisa’, ayat 103). "
jadi, jelas di sni bahawa solat itu tertentu waktunya. ada waktu2 nya sendiri. jadi, janganlah kita membuat ketetapan sendiri dengan membawa solat maghrib ke waktu isyak. (ini bukan kes jamak taqdim. harap maklum)
 
terakhirnya, pesan buat shinju dan pembaca sekalian, berislamlah secara keseluruhan. islam tidak hanya mewajibkan kita berpuasa, bahkan solat juga wajib. tak boleh pilih nak yang mana satu. perlu ambil keduanya. islam tak hanya menuntut utk menunaikan solat, tapi juga menutup aurat. jadikanlah islam sebagai panutan secara total. jangan ambil mana yang sesuai dan mudah, kemudian yang sukar lagi menyusahkan di tinggal. jangan! semuanya aturan Allah. ikutilah. aturan Allah buat hamba2Nya sangat cantik. (2:208)

No comments:

Followers