Sunday, June 19, 2011

Boikot IKIM.fm boleh?

bismillahirramanirrahim


Kalau telusuri sirah, rasulullah pun ada memulaukan beberapa org sahabat selama sebulan kerana tidak turut berperang, antaranya Kaab Bin Malik. Jadi, rasanya tak melampau kot kalau shinju nak pulaukan ikim ni kerana buruk perangainya saluran ini..warrrggh~ -suke hati je kata org buruk perangai-
Sungguh shinju berasa sangat hangin sekarang, sejurus mendengar sebuah lagu yg diputarkan oleh pak cik DJ Razak sebentar tadi. Terasa nak keluar dari bilik, lalu menuju ke dapur dan menghancurkan radio bunda yg sedang di pasang sangatlah kuat. Well, bunda weekend tak kerja, jadi radio itu akan terus terpasang sampai ke zohor nanti. Oleh kerana, shinju anak bunda yg baik jadi shinju urungkan sahaja niat yg buruk itu.
Apa yg shinju marah sangat sebenarnya ni? Huhh!~ tadi diputarkan lagu, kalau berpacaran. Cheh…versi terbaru pulak…suara pak cik suhaimi je yg menjadi solo. Ana rafali hanya jadi latar2 di belakang. Sebelum ni shinju pernah dengar lagu ni menerusi radio era ketika menumpang kakak untuk dihantar ke KTM dan juga beberapa kali terdengar di dalam kereta ayah ketika meneman ayah ke beberapa tempat. Dalam kereta shinju inshaAllah belum pernah lagi. Memang versi lain sikit daripada yg diputarkan IKIMfm sebentar tadi. Tapi liriknya tetap sama. Yg membuat shinju MEMBARA. Bila dengar menerusi siaran2 radio seperti era atau sinar atau klasik nasional, saya mungkin tidak semarah ini kerana boleh jadi, org yg menyanyi dan DJ yg memutar radio itu tidak begitu cakna dengan syariat islam. Tapi terkejut bukan kepalang apabila shinju mendengarnya menerusi radio IKIMfm. medium yg banyak membantu shinju dan keluarga berubah suatu ketika dahulu. Ni liriknya:

Kalau berpacaran memang banyak pantang larang
Menjaga susila ibu bapa adik abang
Apabila berdua carilah tempat yang terang
Agar tidak pula mencoba aksi terlarang
Chorus
Boleh pandang-pandang (boleh pandang-pandang)
Jangan pegang-pegang (jangan pegang-pegang)
Duduk renggang-renggang (duduk renggang-renggang)
Bertambah sayang (bertambah sayang)
Biar malu-malu (biar malu-malu)
Biar segan-segan (biar segan-segan)
Kerna malu itu perisai orang beriman
Kalau berpacaran jangan tunggu lama-lama
Kalau dah berkenan jumpalah ayah dan mama
Hantarkan rombongan meminang dengan segera
Kalau terlambat kekasihmu disambar buaya

Ulang Chorus
Yeah kita sambung cerita
Kalau kamu berdua aku yang ketiga
Aku penambah perasa
Akulah pendarab nafsu serakah
Hai teruna bikin perangai selamba
Hati si dara kata tak apa
Berani buat terima padah
Kalau tak sedia ucap syahadah
Ulang Chorus
Boleh pandang-pandang (boleh pandang-pandang)
Jangan pegang-pegang (boleh pegang-pegang)
Duduk renggang-renggang (duduk rapat-rapat)
Bertambah sayang (nanti confirm dapat)
Biar malu-malu (jangan malu-malu)
Biar segan-segan (jangan segan-segan)
Kerna malu itu perisai orang beriman (hahahaha)

Helo!!! Tajuknya pun, kalau berpacaran. Terang tang tang  sesuatu yg haram. Mana taknya, berpacaran la weh! Kan haram... by the way, perisai org beriman tu bukan malu dengan org. tapi malu dengan ALLAH. malu nak bermaksiat di hadapan Allah. dah korang dok berpacaran tu, di mana letak malu korang? 
“dan janganlah kamu mendekati zina. (zina) Sungguh itu satu perbuatan keji dan suatu jalan yg buruk.” [17:32]
Dah banyak individu yg mengulas ayat ini, dan langsung dikaitkan dengan pengharaman berpacaran itu sendiri. Berpacaran itu adalah satu jalan menuju penzinaan. Kalau tak pecaya, cuba tanya “mangsa” yg melahirkan anak luar nikah dan ditinggali oleh ayah kandung anak tersebut. Apakah mereka (ayah dan ibu ank luar nikah) seblum melakukan penzinaan itu, saling tidak mengenali? Tipu la kalau kata tak kenal.  Rata2 semua yang “terlanjur” ni semuanya adalah pasangan kekasih. Penzinaan yg dimulakan dengan sebuah perkenalan, kemudian didorong oleh pujuk rayu syaitan, maka terjerumuslah ke lembah penuh kenistaan. Mana ada orang yang tak kenal, tiba2 diajak untuk berzina lalu ia bersetuju. Kalau ada, itu adalah pelacur atau gigolo. Jelaskan??? Berpacaran itu haram..
Lagi satu. Tengok lirik tu, boleh pandang2, duduk regang2. Hishhh!! Tajuknya sahaja dah menyimpang dari syariat, malas nak ulas liriknya. Tapi nak cakap jugak. Firman Allah;
“katakanlah kepada laki2 yg beriman, agar mereka menjaga pandangannya…” [24:30]
“katakanlah kepada perempuan2  yg beriman, agar mereka menjaga pandangannya…” [24:31]
Kan Allah memerintahkan kepada kedua2, lelaki dan perempuan utk menjaga pandangan mereka. So, no such thing, boleh pandang2….etc.. tak boleh pandang ok! Jagalah pandangan kerana itu lebih suci bagi kita. Dalam sebuah hadis, rasulullah ada berpesan bahawa, antara salah satu cabang zina itu adalah zina mata. Mata, zinanya adalah apabila ia memandang insan yg haram baginya. (ia boleh nikahi)
Jelaskan?? Jadi, pak cik DJ razak, aritu ada pendengar yg tegur tentang lagu2 yg semakin lama semakin merepek di radio ikim, tapi pak cik kata, radio ini ada org yg ditugaskan khas utk menapis lagu2 yg boleh diputarkn di radio ini. Jadi, saya minta tolonglah org yg bertanggunjawab menapis lagu2 ni, tolong peka, dan bersungguh-sungguh la buat kerja tu. Masyarakat melabel ikim ni satu medium dakwah. Tapi, if kecacatan ini  tidak dibendung dan dibaiki, akan mampu melahirkan masyarakat yg rosak, Ilmu dan amalnya. Saya pun bukan baik. Cuma, melontarkan sedikit kepekaan saya terhadap umat yg sedang kronik ini.
~aman~

12 comments:

Nurul said...

salam~

risau gak ni. isu besar.
sebab t org ingat boleh la nak berpacaran ye.

ana dulu2 masa tym2 muda2 nak cari2 cahaya ingat buleh la couple2 islamik ni kan. takde ilmu katakan.

time2 tu pulak suka dengar ikim.-xde kaitan dgn isu ni-

so, boleh jadi org akan confuse la.
so,mungkin kita boleh buat surat rasmi membantah lagu tu disiarkan.

mungkin Dj2 ni terlepas pandang. kalau ikut kata kak Saadiah yang pernah kejap kerja dekat ikim, yang berfikrah hanya Dj Mahathir. Masa Pengarah Ikim ialah Ir Ahmad Jais, tahun 2010 kot, bagus jugak rancangan2 nya. tapi sekarang dah tukar pengarah, so ana xtahu la macam mana, sebab xsempat nak merasa Ikim di bawah pengarah baru.

so, shinju, cm mana? tulis surat ke, pastu mintak sokongan ikhwah akhwat. mungkin IKIM terlepas pandang.

Unknown said...

hmmm..good idea! jap ana email mereka..tapi....betol ant ckap. dulu masa IR ahmad jais ilias, mmg bsgus2 rncgan n pemilihan lagu..but now~

adeq said...

salam haha habis semua yang dibenci GMS kena boikot.jangan boikot ana suda.

radio bukan tarbiah lain sikit ukht dengan radio islamik.jadi apa kata kita buat lagu pulak nak , hehe.sebagai jawapan balas terhadap lagu "kalau berpacaran" tu.

satu fakta :
anak kepada Ir ahmad Jais adalah anak hq akhwat di smap labu.anak ditarbiah , Alhamdulillah.hehe.

Unknown said...

haaa...waalaikumussalam.ha, ant la buatkan liriknya, ana susun muzik..hehehe..anak Ir ahmad jais tu kawan effa ke?nnt kem suh effa kem salam kat dia...

adeq said...

nak ke?malas pulak.hehe.tapi if dapat buat o.k gak , pinjam suara anak hq ant la.ops.

bukan , ank hq k.laili.dah habis dah . la nhe di oversea kot.atau sedang A-level.mana x nya.top 3 spm student seluruh mesia kot.

Unknown said...

subahanaLLah! dasat tu~ eh, xmo la guna suara ank hq ana...kite suh devotees nyanyikan..hahaaha..beso cite2..eh3..kalau nak fast music, blh suh demascus kan?

Anonymous said...

erk..! marah pebenornya kwn nie..
-blogwalking-

Anonymous said...

erk..! marah pebenornya kwn nie..
-blogwalking-

Unknown said...

enonimus: boikot enonimus~ huhu.. enonimus sekarang ni harus di konfrontasi atas sebab melancarkan "perang" maya terhadap portal rasmi malaysia..-okeh tu cerita lain-

bukan marah la...peka..sensitif..

adeq said...

act ana pon x suka nama ano..annoying je bunyi.hehe.

padan muka portal kera.hehe.

D'Fadzr said...

tolong buat surat komplen anto ke IKIM....fb ader? post kat fb jerrrr

Unknown said...

puan, utk pengetahuan, saya sudah pun membuat surat -bantahan- komplen atas kejadian ini. dan reply dari pihak IKIM juga tlh saya post kan di blog ini minggu lepas,. tapi selang beberapa hari, saya mendapat emel balas dariapada pihak IKIM agar surat itu tidak dikongsikan di blog ini. maka, dengan proaktif saya mendelete post itu. bagi mengelak sebarang kontroversi dan provokasi. lagu tersebut juga sekarang masih digantung penyiarannya. jika anda inginkan jawapan dari ikim, sila maklumkan.saya akan emelkan scr peribadi kepada anda. terima kasih atas komentar anda! *senyum nakal

Followers