Friday, June 25, 2010

kita la yg memerlukannya..


Tarbiyah..betapa benar hati ini sangat membutuhkannya... ya Allah dikala diri ini menyelusuri hidup penuh dosa dan noda, sering lalai dari mengingatimu, memandang enteng terhadap segala ibadahku kepadaMu, namun dengan sikap penyanyang dan pengasihMu, kau masih tetap sudi mencampakkan antara nikmat tarbiyyah ini padaku,..betapa kini baru kusedar apa ertinya daku bersaksi tiada tuhan disembah melainkan Allah dan Muhammad itu utusan Allah..ya Allah aku hambaMu yg kerdil, bergelumang dosa, namun rahmatMu amat luas! Kau memberi hidayah kepada siapa jua yg Kau kehendaki..ya Allah hamba mohon teguhkanlah hamba diatas jalan ini..tsabatkan hamba utk terus teguh dlm perjuangan mempertegakkan kalimatul haq, LA ILAHA ILLALLAH di atas muka bumi ini. Matikan hamba sebagai syuhada dlm menegakkan agamaMu...ameen ya robb!
Seketika tadi,
Sahabat:assalamualaikum..shinju...shinju ade?
Shinju: waalaikumsalam...weh sahabat!!weh ko! Masuk ar...
Sahabat: weh ko, sombong ea! Reunion x g...uma aku pn ko xpna g! Ko ni kwn macam mana la??
Shinju: reunion? Skola starp ke skola rendah? Katne?
Sahabat: skola rendah..kat gunung pulai, tg leman...ayap,ghafar,zam,eton,haifaa,syai,adah,ika shukor sume ade..ko kenapa x g?
Shinju: aku xtau pon..xde sape kot msg aku..

Tu la antara sedikit perbualan shinju dgn sorg sahabat baik shinju dari skola rendah. Rumah kami berdekatan..tapi x la dkt sgt...sebelah taman..shinju sgt rapat ngn dia...masa kcik2 skola rendah dulu xrapat sgt..tp bila da skola menegah,satu skola, kami jadi rapat..mk shinju pn xkesa klu shinju 2-3 hari melepak kat uma dia xblk2...mk dia pn da bese ngn shinju...shinju pn kdg2 panggil mk dia mak juga...bile mengenangkan zaman2 muda remaja shinju bersama dia dulu....aduhhh.......perit xterhingga utk disingkap kembali!! Dulu mmg seronok...buat dosa xigt mati, xigt neraka...solat, solat tp mksiat masih buat...astaghfirullah..moga Allah beri keampunan.. solat itu seharusnya mencegah kita dari melakukan perbuatan keji dan mungkar...
 “...sesungguhnya solat itu mencegah dari melakukan perbuatan keji dan mungkar.dan ketahuilah,mengingat Allah(solat) itu lebih besar keutamaanya dari ibadah yg lain). Allah mengetahui apa yg kamu kerjakan.” (29:45)
Dalam satu hadis, rasulullah bersabda: 
"Barang siapa yang bersolat tepat pada waktunya dan melengkapkan rukuk, sujud dan khusyuk maka solat itupun naik ke atas dalam keadaan putih dan cemerlang. Solat itu berkata: "Semoga Allah menjaga dirimu sebagaimana engkau menjaga aku (menyempurnakan rukun solat itu). Tetapi barang siapa yang tidak bersolat, tidak dalam waktu yang ditentukan dan tidak pula menyempurnakan wuduknya serta tidak pula melengkapkan rukuk, sujud dan tanpa khusyuk sama sekali, maka solat itupun naiklah ke atas dalam keadaan hitam kelam sambil berkata: "Semoga Allah mensia-siakan dirimu sebagaimana engkau mensia-siakan aku. Selanjutnya setelah solat itu berada di suatu tempat seperti dikehendaki Allah, ia pun lalu dilipatkan sebagaimana dilipatnya baju yang koyak rabak kemudian dipukulkanlah kepada mukanya." (riwayat al-Tabrani dan Baihaqi).
Semoga ibadah kita diterima...shinju teringat betapa masa zaman muda2 shinju dulu, dlm kejahiliahan byk konspirasi kami...mcm2 noda2 dosa yg kami buat....astaghfirullah...tu la kami..kanak2 xmatang...mengenang hadis ni, rasa sedih,pilu yg sgt menghiris....semoga Allah mengurniakan keampunannya buat kita...
Masa sahabat datang tadi, dia cite la camne reunion tu berlangsung...naudzubillah...mmg sgt mendera iman tatkala mendengarkannya...terasa diri ini igin sekali memaksa segera sahabat ana itu agar hentikan kejahiliahan ni!!! Kenangkanlah dirimu yg kelak akan bersendirian di alam barazkh..membawa segala kejahatan dan keburukan yg kita bawa dari dunia yg dusta ni...ittaqullah....ittaqullah...ittaqullah...bertaqwalah kepada Allah....shinju bagai dilanda badai ombak menggunung bila sahabat cite sume tu..dan cite bagaimana kehidupannya skang... dia ajak shinju kua jumpa member sorg lagi ni...tapi shinju tolak..shinju masih xkuat utk bgtau dia shinju da xmcm dulu..shinju da berubah...shinju xnk jadi macam dulu...shinju benci mengenang kejahiliahan konspirasi kita dulu....shinju benci SEMUA TUU!!!!  Betapa shinju nak dia faham... kembalikan lah dirimu kepada manhaj yg sebenar...kembali kepada al Quran dan sunnah.. 
“dan barangsiapa yg berpaling dari pengajaran Allah yg Maha Pengasih (al-quran) kami biarkan syaitan (menyesatkannya) dan menjadi teman karibnya.” (43:36) 
ayuhlah sahabat sekalian yg membaca post shinju ni, sama2 kita mengabil iktibar dari ayat2 Allah...bila syaitan yg menjadi sahabat karib kita, maka binasalah kita...syaitan itu akn terus-terusan mengajak kita melakukan perbuatan yg menempah neraka..lalu apakah kita mahu terus-terusan berpaling dari pedoman yg Allah bekalkan buat kita? Marilah kembali kepada Al quran duhai sahabat2 yg di sayangi dan dicintai krn Allah..
Doakanlah semoga shinju dapat mengajak sahabat itu utk sama2 mengecap nikmat tabiyyah ni...shinju sgt syg kan dia...sgt syg....shinju sedar shinju xboleh memaksakan dia utk sama2 berada dlm tarbiyyah ni..krn hidayah itu milik Allah..
"sungguh engkau (Muhammad) tidak dapat memberi petunjuk kepada org yg engkau kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada org yg dia kehendaki, dan Dia lebih mengetahui org2 yg mahu menerima petunjuk.(28:56)
namun, shinju masih ada peluang utk terus dan terus mengajak...spt mana rasulullah yg mendakwahi bapa saudaranya, abu talib. Dakwahnya berterusan sehingga ke akhir hayat bapa saudaranya itu dia tetap menyampaikan mutiara dakwah...walaupun berakhir dgn bapa saudaranya tetap mati dalam keadaan kuffar. begitu juga kisahnya nabi Ibrahim yg mendakwahi bapanya, seorg pembuat patung berhala, nabi Nuh yg mendakwahi umatnya termasuk keluarganya selama 950 tahun dan jua berakhir dgn kemataian ANAKNYA, qan'an dalam keadaan kuffar. banyak lagi sirah anbiya' yg jika ditelusuri inshaAllah, dapat membangkit semngat dan roh dakwah!
Buat para daie, dan jua shinju yg hina dan faqir ini, jadikan kisah2 tersebut sebagai bekal utk  kita teguh dan cekal dalam mengemban tanggungjawab menyebar risalah dakwah ini..dakwah itu adalh seni... 
"seandainya diletakkan matahari disebelah tangan kananku, dan bulan ditangan kiriku..pasti aku tidak akan meninggalkannya melainkan aku menang dengannya, atau aku mati kerananya"
Ya Allah kami pohon, matikanlah kami dijalan ini..jalan yg Kau redhai...




2 comments:

pengemis cinta illahi said...

salam...post yg sgt best..terkenang saat ketika mula2 d tarbiyah...

shinju said...

erk.. hm best la kot...eceh.!sama2 kita mengenang ye ukht! lalu bersyukurlah atas nikmat tarbiyah ini..

Followers