Monday, October 11, 2010

rabithah hati

bismillahirramanirrahim
semalam merupakan hari yg paling menyeksa jiwa..xpernah merasakan kerinduan seperti itu. berderai jua air mata tatkala mengenangkn kalian. terutama beliau. yg dgn anugerah dan hidayah Allah beliau dapat membentuk sebuah acuan tarbiyyah yang diri ini sedang menikmati kelazatannya.(inshaAllah acuannya menepati syariat Allah dan sedekatnya mengikut sunnah rasulullah) semalam shinju ditugaskan utk menjadi babysitter dlm sebuah program yg dianjurkan oleh sebuah organisasi yg kini agak established di malaysia. murobbiyah tlh mengigatkan agr membersihkan dan mengikhlaskn niat sebelum berangkat dan cari hikmah disebalik apa yg bakal dilalui kelak dlm program tu..kerja yg bakal dibuat nampak simple tapi pengarahan dari murobbiyah membuatkan ia nampak lebih serius dan memerlukan persiapan iman yg rapi.
saat tiba ditempat program shinju agak terkejut melihat ade beberapa selipar ikhwah..byk jugak(selipar saiz besa2 sume laki kn...) rasa sgt malu dan sedikit tertekan. sejak melibatkan diri dalam organisasi tersebut, shinju dapati byk program kami yg dijalankan bersama ikhwah. tidak sperti dlm manajemen yg shinju sertai sebelumnya.walaupn ade program gabungan, tapi tidak sekerap yg shinju alami dgn organisasi baru ni. dan saat ini shinju masih xdapat terima dgn organisasi baru ni..shinju xpaham kenapa mesti kita join mereka? kenapa shinju xde hak utk tahu?hati shinju masih dgn manajemen lama walau jasad shinju kini dlm organisasi tersebut..jiwa shinju tetap masih tercelup saki baki tarbiyah dari seorg "beliau" yg saat ini shinju amat merindukan agenda2 tarbiyah acuan beliau..walaupn ramai akhwat yg bersama beliau dulu kini pun bersama dlm organisasi yg baru ini tapi shinju xdapat merasakan kehangatan ukhwah dan kegencaran dakwah seperti dahulu tatkala bersama "beliau"....semlam shinju buka sume video2 program anjuran purebase training centre, sebuah syarikat motivasi yg komited utk membangunkan dan memberi kesedaran kepada masyarakat dan seterusnya mencergaskan iman yg sedang melesu dalam diri. satu demi satu video ditonton kerana hati sgt merindukan utk berprogran spt itu..setiap video yg ditonton bagai terbayang-bayang dan terngiang-ngiang pengisian beliau...sgt merindukn pengisian dari ikhwah wal akhwat yg jiwa2nya sarat dgn matlamat dan keazaman yg tinggi utk melihat islam bangkit kembali..
seketika shinju termenung mengingati kata2 m bile shinju tanya knp kita gabung dgn I*****%%**????!@@ m jawab, sbb kekuatan mereka adalah nilai tarbiyyah yg kita perlu cntohi..bile ditanya dgn beberapa org akhwat senior yg lain juga jawapannya sama..disini shinju ingin mengutarakan beberapa persoalan yg bermain di minda. since shinju xdapat nk kedepankan kepada murobbiyah krn ketegasannya, maka shinju meluah disni..barangkali kalian punya jawapannya. ape kurangnya pentarbiyahan "beliau" berbanding I***?usia dakwah yg di perjuangkan baru belum mencecah 10tahun (jika xsilap) tapi jumlah org yg ditarbiyyah melalui acuannya sudah tersangatlah ramai..boleh dikatakan setiap IPT di malaysia ini ade ikhwah dan akhwat yg mendapat acuan tarbiyyah beliau. dan bagaimana dlm mase yg bagi ana begitu singkat itu sudah sebegitu besar impak dakwahnya? pasti kesan dari tarbiyyah yg disemai oleh beliau bukan? jadi kurang ape lagi sisi tarbiyyah beliau? shinju tidak bermaksud menyatakan beliau sgt sempurna.hny cuma agak terkilan mengapa perlu utk kita memilih jalan lain dan meninggalkan beliau. sedangkan dgn beliau pentarbiyahan  kita bermula. mengenal Allah, rasul, dakwah...pentingnya memahami tugas menyampikan dakwah yg inshaAllah dgn kefahaman itu shinju dan ikhwah dan akhwat lain meneruskan pelestarian tarbiyyah dan dakwah kepada diri sendiri dan org lain. andai beliau khlilaf...terima dan tegurlah agar ade perbaikan tapi mengapa perlu begini dek kerana satu kesalahan? manusia itu dicptakan lemah (4:28) perlu kpd nasihat dan teguran org lain...moga setulus ingatan dalam doaku buat kalian akan mempererat rabithah hati antara kita walau kita sudah berbeza..buat yg masih bersama beliau sampaikan ucapan terima kasih xtehingga ku kepada beliau atas kesungguhannya dlm dkwah hingga akhrnya aku menjadi aku spt skrg ini...ana tetap menyokong perjuangan antum walau kini kita sudah berada di bahtera yg berbeza menuju ke destinasi yg sama..ana masih memandang ke belakang mencari kelibat bahtera kalian..di manakah? mencari penjelasan, mengapakah?

7 comments:

adeq said...

salam.oh...sangat2 tersentuh..erm..mana hak kita?? haktuih..kasaq jap...ye..ana masih juga menjeling2 ke belakang andai masih punya kelibat kalian..i mish u all !!

di situ pentarbiahan ku..dan Allah kurniakan dia untukku mengenal apa itu erti tarbiah yang sebenar...

Anonymous said...

ALLAHU AKHBAR..masih panjang lagi perjalanan kita dlm dakwah ni..marilah sama2 kita bermuhasabah kembali..untuk apa kita di tarbiyah??? Apa kesan dari tarbiyah yg selama ni kita dapat, pada diri masing2?? Terlalu banyak lagi perbaikan diri yang perlu di realisasikan dari berfikir tntang sesuatu yang kita sendiri tdk tahu hujung pangkalnya (jgn sampai kita buat satu tekaan sendiri sehingga jatuh ke dalam lembah SU'DZON)...Keutamaan kita adalah TARBIYAH..Yakinlah di mana pun kita berada..pandanglah dgn sisi hati, mata yg suci dari "prasangka" maka percayalah..kita akan nampak setiap sesuatu yg kita lalui..ada nilai2 TARBIAH yg ALLAH beri untuk kita pelajari dan amalkan dlm diri...Jika kita x nampak..tepuk dada..tanyalah iman..ALLAHU AKHBAR

adeq said...

gua macam kenal ini anon..

GMS said...

mcm kenal jg...anon time kasih ats peringatan..anyway saya nk jawab soalan2 anon kak anon..since saya disini sbg org yg mencari jawapn actually..
untuk apa kita di tarbiyah?
untuk memperbaiki diri sendiri seterusnya org lain...
Apa kesan dari tarbiyah yg selama ni kita dapat, pada diri masing2?
pada diri shinju, pertama kesannya byk..tarbiyyah mengajar ana utk bersikap dan berfikiran lebih matang dari kawan2 sebaya walaupn terkadang dlm hal2 tertentu kua jgk sobwah tu..tarbiyyah mengajar saya utk menghargai pengorbanan org lain..menghargai perasaan org lain..tarbiyyah mengajar saya ttg ukhwah, ikhtilath dan lain2 perkara yg da lama tau tapi baru faham dgn asbab tarbiyyah walau ana yakini Allah yg mengaturkannya..jadi krn itu saya sgt care ttg apa3 yg berkaitan dgn "beliau" yg mnjadi asbab saya dilanggar tarbiyyah.
kak anon., saya x meneka..sekadar bertanya kalau salah cakap salah kalau btol cakap la btol..bukan saya nk bersangka buruk tapi saya nk mendapatkan hak saya. hak saya utk berbuat sesuatu dgn kefahaman bukan main follow2 the flow je...buat buta2..ketaatan membabibuta tanpa pemahamn jelas kan suatu yg bahaya... ye saya stuju keutamaan kita adalah tarbiyyah...tapi ada sisi lain juga yg perlu disettlekan.. dan apa yg berlaku pada diri saya sekarang ini juga merupakan tarbiyyah dari Allah..saya perlu singkap hikmahnye..ape pn Allah sentiasa menjanjikn yg terbaik buat hamba2Nya..ya Allah moga kami diberi kekuatan utk meneruskan pelestarian dakwah dan tarbiyyah...

adeq said...

“Tiada Islam melainkan dengan jemaah, tiada jemaah melainkan dengan kepemimpinan, dan tiada kepemimpinan melainkan dengan ketaatan” – Umar al-Khattab r.a.

kerana itu pentingnya mengetahui dan memahami jemaah..mana rukun bai'ah yang 20 itu..yang pertama fahmu..itu yang asas..

dan jika sudah tiada lagi ketaatan..sudah tidak ada lagi tsiqah..maka apa seterusnya?? gua pk la sindirik..

- tidak menyebelahi mana2 pihak -

Zunnur said...

adeq- revolusi tarbiah intelek..

adeq said...

shinju da dapat jawapan ke?panas-panas.huh x sangka brutal jugak jawapan ana ek.hehe.

reformasi hati.

Followers