Saturday, January 8, 2011

takkan surut walau selangkah

bismillahirramanirrahim

jalan dakwah mengajarkan bahawa kami memang MEMBUTUHKAN dakwah. Kebersamaan dengan saudara-saudara di jalan ini semakin menegaskan bahawa kami harus HIDUP BERSAMA mereka di jalan ini agar berhasil dalam hidup di DUNIA dan AKHIRAT- Beginilah Jalan Dakwah Mengajarkan Kami.

alhamdulillah dengan rahmat dan kasih sayang Allah, kita dipilih untuk menjadi orang-orang yang inshaAllah berkhidmat di jalan Allah, untuk mengemban risalah dakwah ini. meyambung perjuangan para anbiya' wal mursalin. kita yang awalnya hanyut dan sangat hampir dengan jurang neraka lantaran dosa-dosa saban hari, lalu Allah berkehendak untuk menyelamatkan kita dengan anugerah tarbiyyah ini daripadaNya. Dan lebih mengasyikkan bila mana Allah menyatakan bahawa  para da'ie(pendakwah) merupakan orang-orang yang beruntung! maka, tidakkah kita perlu bersegera untuknya??

"dan hendaklah di antara kamu ada segolongan yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar. dan MEREKA itulah orang-orang yang BERUNTUNG " - [ali imran:104]

terkadang, dalam kita menyebar dakwah ini, ada suara-suara yang mengatakan bahawa kita hanya membuang masa dengan perkara-perkara ini, sedang suara2 itu adalah suara syaitan (3:175). redha Allah adalah matlamat kita. Apa sahaja dogma, tohmahan, fitnah takkan menyurut apatah lagi menghentikan langkah kami! Cukuplah kata2Nya untuk kami dengar lalu menyirami jiwa kami dengan ketenangan.

"dan (ingatlah) ketika suatu umat diantara mereka berkata, "mengapa kamu MENASIHATI kaum yg akan DIBINASAKAN atau DIAZAB Allah dengan azab yg keras?" mereka menjawab, "agar kami mempunyai alasan (LEPAS TANGGUNGJAWAB) kepada tuhanmu, dan agar MEREKA BERTAKWA." [al-a'raf:164]

Di awal pentarbiyyahan, kita begitu bersemangat menghadiri pertemuan-pertemuan dakwah, halaqah, rehlah, liqa', riadah dll. Sehingga satu ketika, kita diminta untuk berkorban lebih lagi. jika sebelumnya kita hanya perlu mengorbankan masa mungkin selepas ini kita tetap akan perlu mengorbankan masa bahkan akan lebih banyak lagi masa yang perlu dikorbakan dan seterusnya harta kita pula perlu dikorbankan sehinggalah akhirnya jiwa kita yang akan dikorbankan. Namun, seberat mana pun kita diuji, tak setanding ujiannya dengan para rasul dan pendahulu lainnya.

"ataukah kamu mengira bahawa KAMU AKAN MASUK SYURGA, padahal belum datng kepadamu (COBAAN) SEPERTI (YG DIALAMI) orang-orang yang terdahulu sebelum kamu. mereka ditimpa KEMELARATAN, PENDERITAAN dan DIGUNCANG (dengan pelbagai COBAAN) sehingga RASUL dan ORANG-ORANG BERIMAN yang bersamanya berkata "kapankah datang pertolongan Allah?" ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat. - [al-baqarah:214]


sahabat2 sekalian, rasul juga diuji dengan ujian yg hebat sehingga mereka merintih, "kapankah datangnya pertolongan Allah?" tak tergambar kita betapa hebatnya ujian yang mereka lalui. Wahai para da'ie yang diuji, teruskan bersabar dan istiqamah. yakinlah pertolongan Allah itu dekat!


namun, proses filteration Allah sentiasa berlaku. Ujian demi ujian akan diberi untuk melihat siapa yang benar-benar ikhlas dijalannya(29:2) dan siapa antara hamba2Nya yang diuji itu terbaik sekali amalnya (67:2). Dalam ujian itu pasti ada yang tetap teguh dengan keimanan dan keyakinannya serta ada juga yang goyah lalu meninggalkan jalan ini. Rasa terbeban dengan ujian yang diberi dan goyahnya keyakinan bahawa pertolongan Allah itu sangat dekat, keengganan para da'ie itu sendiri untuk mengorbankan harta dan jiwanya dijalan ini secara total menjadi antara asbab ramainya yang berciciran dari jalan ini. Sedarilah wahai sahabat2 sekalian, kita memang dituntut untuk mengorbankan segalanya demi dakwah ini. nampak sukar dan beratkan?? mengapa begini?? kerana SYURGA ALLAH ITU MAHAL HARGANYA. Jual dunia untuk akhirat! itulah pelaburan yang menguntungkan. (61:10-11) jika anda tetap dengan keenganan anda untuk kikir dijalan Allah, silakan kikir..dengarkan firmannya:


"ingatlah, kamu adalah ORANG YANG DIAJAK untuk MENGINFAKKAN (hartamu) di jalan Allah. Lalu diantara kamu yang KIKIR, dan barangsiapa kikir maka sesungguhnya dia kikir terhadap dirinya sendiri. dan Allah-lah YANG MAHA KAYA, dan KAMULAH YANG MEMBUTUHKAN (KARUNIA-NYA). Dan jika KAMU BERPALING (dari jalan yg benar) Dia AKAN MENGGANTIKAN (KAMU) dengan kaum yang lain, dan mereka TIDAK AKAN (DURHAKA) SEPERTI KAMU" [muhammad: 38]

wahai sahabat2ku, beruntunglah kita kerana diberi peluang untuk berkhidmat dijalanNya. diberi peluang untuk kita menyalurkan segala tenaga dan upaya yang kita ada diatas jalanNya. Jika dahulu kita menghabiskan masa dan duit kita di mall-mall, waterpark, fun-fair,wayang, untuk berhibur bersama teman-teman yang langsung tidak dapat menambah iman ketika bersamanya,serta menghabiskan emosi kita untuk perkara yang sepele seperti, menangis kerana tak cemerlang dalam peperiksaan, lantaran tak redhanya kita akan ketentuanNya, menangis kerana putus cinta lantaran tak yakinnya kita akan jodoh yang Allah tetapkan ketika dialam roh (hadis 2 dlm arbain nawawiyah) menangis kerana kemahuan kita tak dipenuhi lantaran ketidakmatangan kita, namun kini Allah telah menunjukkan kepada kita jalan yang perlu kita tempuh untuk menyalurkan segala emosi kita. Manfaatkanlah tangisanmu agar ia dapat memadamkan api neraka. Mata yang menangis kerana takutkan azab Allah akan menjadi saksi kelak diakhirat untuk menempatkan kita di syurgaNya..subhanallah~ teruskan berjuang wahai sahabat2 sekalian, Allah telah memilih kita..

"dan berjihadlah kamu dijalan Allah dengan jihad yg SEBENARNYA. Dia telah MEMILIH KAMU, dan tidak menjadikan KESUKARAN untukmu dalam agama..."- [al-hajj:78]



1 comment:

adeq said...

benar ukht.semakin banyak yang perlu dikorbankan.masa , ruang , duit , perasaan dsb.lebih2 lagi di tempat baru pasti pengorbanannya berbeza dengan yang sebelum.

Hq bukan lagi disekangkang kera , malah berkangkang2 kera juga masih tidak sampai.semoga kita semua dijauhkan dari kefuturan.

"Harapan dari setiap insan,kesenangan serta ketenangan menjalani hidup ini tanpa ada cobaan.
sayang harapan itu x pasti kerna cobaan akan terjadi tuk menguji sabar diri dan ketaqwaan"

Followers