Monday, March 14, 2011

Kasih sayang Allah

bismillahirramanirrahim

di kala kita sdg bermaksiat, Allah tidak terus menghukum kita. bahkan di beri tenggang waktu agar manusia kembali kepadaNya. namun, dalam ruang kesempatan yang semakin menyempit hari demi hari, manusia jarang menyedari dan memanfaatkannya. bila mana diuji dgn nikmat, jarang sekali kita melihat manusia yang kembali kepada Allah. namun, hebatnya ujian dalam bentuk musibah apabila ia menimpa seorang hamba, lalu segera diri meneliti dosa-dosa semalam. Ujian Allah itu dalam pelbagai bentuknya. sama ada nikmat yang baik-baik atau bencana yang buruk-buruk (7:168) dan tidak lain tujuannya, semata-mata agar manusia kembali kepadaNya.

tika kita diuji, zahirkan segenap kesyukuran kerana itulah tanda kasih sayang Allah. Pesanan buat diri jua. Musibah yang melanda adalah teguran Allah. Mungkin kita sudah lama tidak merintih kepadaNya dalam tahajjud kita. Mungkin tangisan kita di sepertiga malam itu adalah gombal belaka. masih tiada ikhlasnya, tidak sepenuh jiwa. Lalu, Allah menjadi "doktor" untuk merawat "penyakit" kita itu. DiberiNya "rawatan" berbentuk musibah kerana hanya dengan musibah, manusia akan kembali menyerah diri sepenuhnya pada Allah. Semoga musibah yang melanda menambah kedekatan hati kita, keterikatan hati kita, penyerahan total diri kita, kepada Allah 'Azza wajal..

"rabbi  la takkilni ila ghairik ila nafsi fa 'ajjastu 'anha wala takkilni ila ghairik. fa dhoiyi'uni"

-Allah, ku serah segalanya padaMu-

selamat datang ikrimah ke dalam hidupku..-inshaAllah lagi 3minggu- moga shinju dapat lebih cermat dijalan raya denganmu..moga keberanian, kesabaran, kecekalan, kepahlawanan ikrimah sejati membaja padamu. moga kenangan dan tragedi semalam dapat mendidikku.

3 comments:

Anonymous said...

terkedu baca entry ni....sayu hati...tambah lg dgn background blog yg manggambarkan keheningan mlm syahdu...tenang..insan kerdil...

Unknown said...

jzkk..luahan hati je post ni atas musibah yg melanda..inshaAllah kebaikannya di kongsi bersama..

adeq said...

salam.waa ikrimah mana laks nhe.hehe.sian soleh..

Followers