Monday, May 16, 2011

bahagia itu satu pilihan

bismillahirramanirrahim


 Apa itu satu takdir yg tetap? Antara perkara yg tetap adalah mati. Sesuatu yg di luar kawalan kita. Ia adalah satu interaksi alam. Mati adalah satu ketetapan yg semua manusia perlu melaluinya. Mungkin kita memandu dah cukup berhati2 tetapi org langgar kita, lalu kita mati. Mungkin kita duduk elok di rumah, lalu datang ribut, rumah pun roboh, lalu kita mati. Jadi, ini adalah satu takdir yg tetap. Semua pasti mati. Begitu juga dgn jodoh. Allah menyuruh kita berusaha tetapi Allah juga mempunyai ketetapanNya tersendiri kerana jodoh bukan hak mutlak kita. Mungkin kita berdoa utk menikah dgn si fulan tapi tak dapat. Kita pun mengeluh pada Allah, kenapa tak dapat si fulan tersebut. Padahal, mungkin dlm pada masa yg sama ada 7 org berdoa  nak menikah dgn si fulan tu! Nah! Ini dia disiplin alam. Kita terikat dengan system alam yg Allah ciptakan. Allah x beri si fulan tu utk kita tapi oleh kerana kita berdoa kepada Dia, lalu Allah pun mengurniakan jodoh yg jauh lebih baik dari itu! Kerana itu, berdoalah kepada Dia, dan bersangka baiklah dengan Allah. Jika kita dah berdoa kepada Dia dgn iringan usaha optimum, dan kemudian apa yg kita harapkan tidak seperti apa yg Allah natijahkan, maka bersabarlah. Allah nk beri yg jauh lebih baik dari yg kita harapkan. Mungkin bukan sekarang, tapi kelak bila kita benar2 memerlukan. Indah bukan! Bersangka baiklah! Allah bersama persangkaan hamba2Nya.  Berbahagialah dengan apa yg kita miliki. Apa yg ada itulah harapan kita. Tapi tak salah utk kita berharap pada yg belum ada, Cuma jangan dilupakan apa yg tlh di kurnia pada kita.
-hitung syukurmu..mungkin kufur itu lebih mendominasi hidup-

5 comments:

Anonymous said...

hm, nice sharing..

tertanya, kenapa tiba2 timbul isu jodoh.

ada terkait apa2 peristiwa?

menghitung tanda soal di kepala

GMS said...

anon:thanx...hmmm,,xde pun.. cuma memetik dari hadis je..kan ada 4 perkara yg tetap.. dan jodoh tu 1 antara 4 perkara tetap tu..[hadis arbain nawawiyah. hadis ke2. tingkatan penciptaan manusia.] wallahua'lam..

Anonymous said...

oo..xpe ana doakan shinju disegerakan jodohnya mengikut catatan taqdir.

Jangan lupa banyakkan sedekah dan berbakti kpd org tua. Memudahkan urusan jodoh..

GMS said...

anon: hmm...inshaAllah. jazakillah atas tips. anon pun sama..moga mudah jodoh sampai..-kuliah dulu baru nikah~

adik said...

anon ; 'menghitung tanda soal di kepala' ? apkah y dhitung?

k.shinju : smoga bhagia bersama soleh..hehe

Followers