Monday, April 26, 2010

PERLUKAH

menitis air mataku
hilangnya sahabat sejati
yang riang dikau ku merindu
persahabatan abadi

setiap detik teringatkan dikau
walaupun kau pergi membawa diri
kasih sayang kita tidak terjangkau
ditemukan impian yang murni

perlukah daku ditinggalkan
perlukah engkau melupakanku
perlukah ada rasa kesangsian
perlukah ada rasa rindu

lirik: ikhsan
lagu: ikhsan 
ana sangat merindui antunna..semoga nikmat ukhwah yg tersangat manis kita rasai dikala zaman matrix bisa kita bina di amedan baru masing2..
ana punya masalah..nk share tp da lewat malam..tkut bgn lewat..esok3 je la  kita share..yg penting ana syg antunna akhwat matrix 0809 dan murabiah matrix 0809!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tuesday, April 13, 2010

ku rindu..

 resahnya hati malam ni...xpna tulis blog malam2 cam ni..tadi study mass balance tapi macam xde mood la nak study..hmm sejak di utm ni shinju dah tak macam dulu..shinju dulu xkenal erti penat, rehat, tido lebih 5jam..tapi shinju skang malas sgt..xtau ape yg buat shinju jadi camni..pulak tuu skang ni ikhtilat mmg tak terjaga..tambah plak murabiah kata fakulti ana xde ikhwah..so mmg selamba gile cakap ngn laki..tapi bukan sume laki..yg satu grup je..shinju pon xpaham nape bole jadi camni...whuaaaa.... nak nangis!!!nak jadi macam dulu.. dulu sgt anti laki..tak suke bcakap n pandang budak laki..kalau tau ikhwah mengisi rasa macam nak marah..macam akhwat xbleh ngisi! itu la dulu shinju..mmg angin skit ngn laki! tapi skg.....dah xmcm tu...time discussion selamba je bergelak ngn dak laki grup..pastu msg pon kdg2 ayt yg xsesuai..tapi sume tu shinju dah berjaya stopkan diawal sem ni. tapi hujung sem baru ni lecturer suh wat mini project plak..grup lagi ngn laki...sms lagi..dan yg teruk kali ni call!!!mase sem 1 dulu kitorg msg je..xcall pon..kalau dak tu  call shinju xagkt..suh dia msg je dia nak ape..tp skg adess!!! Ya Allah tuhan yg Mahakuat, aku butuh pertolongan dan kekuatan dariMu..kekuatan menjaga ikhtilat..shinju biar je dia tepon even benda tu boleh je kalau dia msg kan..tapi nak wat camne team member sem 2 ni budak JKM..org sibuk..so, xde masa nak taip msg..lagipon shinju mmg xde perasaan pon ngn dy.. budak express mara..muda setahun..mmg no heart feeling..cumanya, oleh krn dia muda, shinju suka buli dia..suka cakap "aku sepak jugak kang ko ni!" kat dia bila dia xwat keje..pastu mcm2 la shinju cakap dia..sampai shinju dah anggap dia macam adik shinju.oleh krn adik, so shinju xkesah je kalau time discussion dia dok sebelah shinju..shinju mmg rasa xde pape..tapi org lain yg melihat..huhuhu..nape baru skarang sedar??shinju pon sedang berusaha utk menjaga ikhtilat dgn lebih baik lagi sepanjang sem yg tersisa ni.... 

shinju rindu kolej matrikulasi kedah!! yg dgn takdirNya mempertemukan shinju dgn tarbiah..dan dari tarbiah juga shinju pelajari erti hidup ini..sape diri ini...kenapa shinju ade kat bumi ni..betapa shinju sgt merindukan sahabat2 seperjuangan yg sama2 menempuh liku2 tarbiah di KMK..ukhtifillah, ana betul2 rindu kalian dan memorabilia silam kita..kadang terfikir...syadid gak ek kita masa matrix?! halangan sebermula dari pihak ustazah, ketua jabatan, pengawal dan akhirnya naik sampai ke felo..kita redah bersama..dan yg sgt mengagumkan, kita tak pnah rasa lelah, gentar futur dek ujian! bahkan saban minggu kita sentiasa menanti utk berada di taman2 syurga yg dikepalai oleh murabiah2 kita yg tercinta...kenapa dulu xpna rasa pnat ngn halaqah even kdg2 terpaksa wat hlaqah 2kali smggu disebabkan minggu sebelumnya xdapat buat..2kali seminggu! hebatkan?xrasa pon terbeban...tapi skang kdg2 nak g halaqah pon cam malas je..assgment la slalu jadi penyebab utama...(nyalahkan benda lain je shinju ni,,) skang ni dah pkol 2.30 sambil dgr lagu layar keinsafan..cari feel utk qiam..sayunya hati...shikin,suria,lina,teha,arma,farhana,husnul,mas,dan yg amat ku rindu...........miza..my exrumate..kemana sih kamu??cari di fs xde respon..msg, call xdpt..ada apa sebenarnya miza?kongsilah sebagaimana dahulu kita berkongsi segalanya....Ya Allah sampaikan rinduku kepada sahabat2ku ini YaAllah..semoga rahmatMu sentiasa menyelimuti kami..moga kerinduan ini berpaksikan alasan yg satu...mencari redhaMu....sahabatku..nasihatiku...

Wednesday, April 7, 2010

DIKALA KESERABOTAN MELANDA..

waa.....wa...asek2 serabot shinju ni..dalam mase yg kritikal shinju nak meluah perasaan kat cni..study week yg critical..semua bermula disini....musibah yg melanda:
1. kena saman nek moto ngn akhwat taun 1.(ade post pasal ni..tapi save kat word lepas kejadian tu sebab bil internet suspended. bile dah bole surf xigt plak letak mane document tu..serabot2..)
2. study week yg genting. Satu minggu ade dua paper. hari exam sebelah2..paper sama2 berat..shinju plak asek nak tido je!!!! asal malam je tido!padahal study week ni sekejap je..korban la ckit!!nanti cuti 3bulan bantai la tido puas2!!!wake up! wake up!
3. serabotnya dapat KTHO!!!!!!sume coursemate kat KTDI shinju sorg je kat KTHO!!!SERABOT!!!! (tapi redha je..tu la yg trbaik..ade hikmahnya..)dapat bilik double plak tu!!!xsukenye ade rumate!!!nak bilik single...wuaHHHHHHHHHHHH!!!!!...kalau dapat rumate ngn akhwat syok ckit!
4. sape suka amek kacang shinju kat bawah ni pastu xbayar?!eh nak kena sepak tol! hari2 mesti ade 3bungkus lesap! Ya Allah bagilah pengajaran kepada mereka agar mereka sedar dan bertaubat!(kang doa fail final sadis plak..bia serah je pada Allah nak wat ape pada mereka..)
ok sampai cni saje! nak study termo! test 2 aritu teruk...tinggal final ni la nak pebaiki markah..bole ke dapat full mark kali ni? Ya Allah izinkan aku mengecapi nikmat 4.0 utk semester ni...andai itu terbaik buat ku..jika nikmat itu hanya bisa menjauhkan aku dariMu dan melemahkan himmah ku diatas jalan dakwah ini, maka jauhkan 4.0 itu dariku!! I LOVE ALLAH!!

Saturday, March 20, 2010

PENJELASAN HADIS ARBAIN KEDUA BELAS

 Meninggalkan Perkara yang Tidak Bermanfaat (1)

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:«مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ». حَدِيْثٌ حَسَنٌ, رَوَاهُ التِّرْمِذِي وَغَيْرُهُ هَكَذَا.
Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu berkata, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Di antara tanda kebaikan keIslaman seseorang: jika dia meninggalkan hal-hal yang tidak bermanfaat baginya.” (Hadits hasan, diriwayatkan oleh at-Tirmidzi no. 2318 dan yang lainnya)

Derajat Hadits:
Derajat hadits ini adalah hasan lighairihi (Syarh al-Arbain an-Nawawiyah, oleh Syaikh Shalih Alu Syaikh, hal: 80). Sebab meskipun hadits ini menurut ulama ahli ‘ilal (Antara lain Ahmad bin Hanbal, Yahya bin Ma’in dan lain-lain) adalah mursal (Jami’ al-ulum wa al-Hikam, oleh Ibn Rajab, hal 207), akan tetapi ia memiliki syawahid yang cukup banyak dengan redaksi yang  semisal, sehingga menguatkannya dan menjadikannya hasan lighairihi (Lihat takhrij hadits ini dalam Shahih Kitab al-Adzkar wa Dha’ifuhu, 1013/774, 1130/884, 1244/978. Dinukil dari Iqadzu al-Himam al-Muntaqa min Jami’ al Ulum wa al-Hikam, oleh Syaikh Salim al-Hilaly, hal 172)
Biografi Singkat Perawi Hadits (Lihat: Tahdzib al-Kamal fi Asma’ ar-Rijal, oleh al-Mizzy, no: 8276, dan Siyar A’lam an-Nubala’, oleh adz-Dzahaby, II/578-632)
Abu Hurairah bernama Abdurrahman bin Shakhr ad-Dausy, berasal dari negeri Yaman. Beliau merupakan sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam yang paling banyak meriwayatkan hadits Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Hadits-hadits musnad yang beliau riwayatkan sebanyak 5374 hadits. Banyaknya hadits yang beliau riwayatkan membuat orang-orang orientalis dan antek-anteknya merasa berkepentingan untuk menjatuhkan kedudukan beliau, dengan tujuan agar kaum muslimin kehilangan sebagian besar tuntunan Nabinya shallallahu ‘alaihi wa sallam. Akan tetapi ulama kita bahu-membahu dalam membantah tuduhan-tuduhan keji mereka, serta menyapu bersih syubhat-syubhat yang mereka lontarkan. Di antara buku-buka yang ditulis dalam hal ini adalah: Al-Anwar al-Kasyifah fi Kitab Adhwa’ ‘ala as-Sunnah min az-Zalal wa at-Tadhlil wa al-Mujazafah (Cahaya yang menyingkap kesalahan, penyesatan dan sikap serampangan dalam kitab Adhwa’ ‘ala as-Sunnah), yang ditulis oleh salah satu ulama besar negeri Yaman; al-’Allamah Abdurrahman bin Yahya al-Mu’allimy (1313-1386 H). Pada tahun 57 H. Abu Hurairah meninggal dunia, dalam usia 78 tahun.
Kedudukan Hadits Ini:
Hadits yang ada di hadapan kita ini merupakan salah satu dasar pokok bidang akhlak dalam agama Islam. Imam Ibnu Abi Zaid al-Qairawany menerangkan, “Adab-adab kebaikan terhimpun dan bersumber dari 4 hadits: hadits “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaknya berkata baik atau diam”, hadits “Salah satu pertanda kebaikan Islam seseorang, jika ia meninggalkan hal-hal yang tidak bermanfaat baginya”, hadits “Janganlah engkau marah”, dan hadits “Seorang mu’min mencintai kebaikan untuk saudaranya, sebagaimana ia mencintai kebaikan tersebut bagi dirinya sendiri” (Jami’ al-Ulum wa Al-Hikam, hal 208).
Penjelasan Tentang Hadits Ini:
« مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيْهِ »
“Di antara tanda kebaikan keislaman seseorang; jika dia meninggalkan hal-hal yang tidak bermanfaat baginya.”
“Min husni islamil mar’i” i’rabnya adalah khabar yang didahulukan. Sedangkan “Tarku” adalah mubtada’ yang diakhirkan (Syarah al-Arba’in an-Nawawiyah oleh Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin, hal 181)
Huruf min dalam hadits ini jenisnya tab’idhiyyah (sebagian). Jadi makna hadits ini adalah: meninggalkan perkara-perkara yang tidak bermanfaat, merupakan sebagian dari hal-hal yang bisa mendatangkan baiknya keislaman seseorang (Jami’ al-’Ulum, hal  208)
Kapankah keislaman seseorang dianggap baik? Para ulama berbeda pendapat:
1. Sebagian memandang bahwa kebaikan Islam seseorang dicapai dengan mengerjakan kewajiban-kewajiban dan menjauhi larangan-larangan. Dan ini adalah tingkatan golongan yang pertengahan, yang disitir oleh Allah ta’ala dalam firman-Nya,
ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِيْنَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللهِ
“Kemudian kitab itu kami wariskan kepada orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami, lalu di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri, di antara mereka ada yang pertengahan dan di antara mereka ada (pula) yang lebih dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah.” (QS. Fathir: 32)
Orang yang baik keislamannya adalah golongan pertengahan yang mengerjakan kewajiban-kewajiban dan sebagian yang sunah, serta meninggalkan semua hal-hal yang diharamkan.
2. Pendapat kedua mengatakan: Kebaikan Islam seseorang artinya: jika ia telah mencapai tingkatan ihsan yang disebutkan dalam hadits,
قَالَ: فَأَخْبِرْنِي عَنِ الإِحْسَانِ, قَالَ: «أَنْ تَعْبُدَ اللهَ كَأَنَّكَ تَرَاهُ, فَإِنْ لَمْ تَكُنْ تَرَاهُ فَإِنَّهُ يَرَاكَ»
Jibril bertanya kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam: “Apakah ihsan itu?” Beliau menjawab: “Kamu beribadah kepada Allah seakan-akan engkau melihat-Nya. Seandainya engkau tidak mampu, ketahuilah bahwasanya Dia itu melihatmu.” (HR. Muslim no: 93)
3. Pendapat ketiga memandang bahwa kebaikan keislaman itu bertingkat-tingkat, masing-masing orang berbeda-beda tingkatannya. Besarnya pahala dan keutamaan seseorang tergantung tingkatan kebaikan keislaman dia. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
« إِذَا أَحْسَنَ أَحَدُكُمْ إِسْلاَمَهُ فَكُلُّ حَسَنَةٍ يَعْمَلُهَا تُكْتَبُ لَهُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ »
“Jika Islam salah seorang dari kalian baik, maka setiap amal kebaikan yang ia lakukan akan dicatat (pahalanya) sepuluh kali lipat hingga tujuh ratus kali lipat.” (HR. Bukhari no: 42)
Keterangan para ulama ahli penelitian (tahqiq) mengatakan bahwa kebaikan keislaman itu bertingkat-tingkat, tidak hanya satu level saja (menguatkan pendapat ketiga).
Hal lain yang perlu dikemukakan di sini adalah bahwasanya agama Islam telah menghimpun segala macam bentuk kebaikan. Syaikh Abdurrahman bin Nashir As Sa’dy dalam hal ini telah mengarang bukunya: “Mahasin al-Islam” (Keindahan-keindahan Agama Islam), demikian pula Syaikh Abdul Aziz bin Muhammad bin Salman mempunyai tulisan tentang pembahasan ini. Dan perlu diketahui bahwa seluruh kebaikan ajaran Islam telah terhimpun dalam dua kata yang disebutkan Allah dalam surat An Nahl ayat 90:
إِنَّ اللهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ
“Sesungguhnya Allah menyuruh (kalian) berlaku adil dan berbuat kebajikan.” (QS. An-Nahl: 90) (Syarah al-Arba’in an-Nawawiyah oleh Syaikh Muhammad bin Shalih al-Utsaimin, hal 158)
Al-’Inayah secara etimologi berarti: perhatian yang sangat terhadap sesuatu, atau suatu hal penting yang diperhatikan. Jadi maksud dari “maa laa ya’niih” adalah sesuatu yang tidak bermanfaat bagi pemerhatinya dan tidak ada maslahat baginya (Syarh al-Arba’in an-Nawawiyah, oleh Syaikh Shalih Alu Syaikh,  hal: 78)
Sesuatu yang tidak bermanfaat bagi seorang muslim, bisa berbentuk perkataan bisa juga berbentuk perbuatan. Jadi setiap perkataan dan perbuatan yang tidak ada manfaatnya baik itu untuk kepentingan ukhrawi seorang muslim ataupun untuk kepentingan duniawinya, seharusnya dia tinggalkan agar keislamannya menjadi baik (Lihat: Syarh al-Arba’in Haditsan an-Nawawiyah, oleh Imam Nawawi hal: 40)
Bagaimana kita bisa mengetahui apakah sesuatu itu termasuk bermanfaat bagi kita atau tidak? Apakah standar dan patokan yang kita gunakan untuk menentukan suatu perbuatan itu termasuk bermanfaat bagi seorang muslim atau tidak?
Ketahuilah bahwa standar yang harus kita gunakan dalam masalah ini adalah syariat dan bukan hawa nafsu. Mengapa? Karena Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjadikan “meninggalkan suatu hal yang tidak bermanfaat” sebagai tanda dari kebaikan keislaman seseorang. Ini menunjukkan bahwa patokan yang harus  kita gunakan dalam menilai bermanfaat tidaknya suatu perbuatan adalah syariat Islam. Hal ini perlu ditekankan karena banyak orang yang salah paham dalam memahami hadits ini, sehingga dia meninggalkan hal-hal yang diwajibkan syariat atau disunahkan, dengan alasan bahwa hal-hal itu tidak bermanfaat baginya (Qawa’id wa Fawaid min al-Arba’in an-Nawawiyah, oleh Nadzim Sulthan, hal: 123, dan Bahjah an- Nadzirin Syarh Riyadh ash-Shalihin, oleh Salim al-Hilaly I/142). Insya Allah di akhir penjelasan hadits akan kita bawakan contoh dari kesalahpahaman tersebut.
Adapun sekarang, maka terlebih dahulu akan kita datangkan contoh hal-hal yang tidak bermanfaat bagi seorang muslim, antara lain:
1. Maksiat atau hal-hal yang diharamkan oleh Allah ta’ala. Dan ini hukumnya wajib untuk ditinggalkan oleh setiap manusia (Bahjah al-Qulub al-Abrar wa Qurrat ‘Uyun al-Akhbar fi Syarh Jawami’ al-Akhbar, oleh Syaikh Abdurrahman as-Sa’dy, hal: 137). Karena dia bukan hanya tidak bermanfaat, tapi juga membahayakan diri sendiri, baik di dunia maupun di akhirat. Di antara bahaya yang ditimbulkan maksiat di dunia adalah: mengerasnya hati dan menghitam, hingga cahaya yang ada di dalamnya padam. Akibatnya, dia pun menjadi buta jadi tidak bisa membedakan mana yang haq dan mana yang batil (Lihat: Badai’ at-Tafsir al-Jami’ li Tafsiri Ibn al-Qayyim, oleh Yusri as-Sayyid Muhammad, V/153-155, dan Taisir al-Karim ar-Rahman fi Tafsir Kalam al-Mannan, oleh Syaikh Abdurrahman as-Sa’dy, hal 916). Akibat buruk ini telah dijelaskan oleh Nabi kita shallallahu ‘alaihi wa sallam,
« إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أَخْطَأَ خَطِيْئَةً نُكْتَتُ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةً سَوْدَاءَ, فَإِنْ هُوَ نَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ صَقلَ قَلْبُهُ, وَإِنْ زَادَ زِيْدَ فِيْهَا حَتَّى تَعْلُو قَلْبُهُ وَهُوَ الرَّانُ الَّذِي ذَكَرَ اللهُ كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوْبِهِمْ مَا كَانُوْا يَكْسِبُوْنَ.»
“Jika seorang hamba berbuat sebuah dosa, maka akan ditorehkan sebuah noktah hitam di dalam hatinya. Tapi jika ia meninggalkannya dan beristigfar niscaya hatinya akan dibersihkan dari noktah hitam itu. Sebaliknya jika ia terus berbuat dosa, noktah-noktah hitam akan terus bertambah hingga menutup hatinya. Itulah dinding penutup yang Allah sebutkan dalam ayat (Sekali-kali tidak demikian, sebenarnya apa yang selalu mereka kerjakan itu menutup hati mereka)” (QS.al-Muthaffifin: 14) (HR Tirmidzi dan Ibn Majah serta dihasankan oleh Syaikh Al Albani). Adapun di akhirat, maka orang yang gemar berbuat maksiat, diancam oleh Allah untuk dimasukkan ke dalam neraka, na’udzubillah min dzalik.
2. Hal-hal yang dimakruhkan dalam agama kita, juga berlebih-lebihan dalam mengerjakan hal-hal yang diperbolehkan agama, yang sama sekali tidak mengandung manfaat, malah justru terkadang menghalangi seseorang dari berbuat amal kebajikan (Bahjah al-Qulub al-Abrar, hal: 137, lihat pula: Syarh al-Arbain oleh Syaikh Shalih Alu Syaikh, hal: 80). Di antara yang harus mendapat porsi terbesar dari perhatian kita adalah masalah lisan. Imam an-Nawawi menasihatkan, “Ketahuilah, seyogianya setiap muslim berusaha untuk selalu menjaga lisannya dari segala macam bentuk ucapan, kecuali ucapan yang mengandung maslahat. Jikalau dalam suatu ucapan, maslahat untuk mengucapkannya dan maslahat untuk meninggalkannya adalah sebanding, maka yang disunnahkan adalah meninggalkan ucapan tersebut. Sebab perkataan yang diperbolehkan terkadang membawa kepada perkataan yang diharamkan atau yang dimakruhkan. Dan hal itu sering sekali terjadi. Padahal keselamatan (dari hal-hal yang diharamkan atau dimakruhkan) adalah sebuah (mutiara) yang tidak ternilai harganya.” (Riyadh ash-Shalihin, hal: 483)
Pengalaman membuktikan bahwa perkataan yang baik, indah dan yang telah dipertimbangkan secara bijak, atau mencukupkan diri dengan diam, akan mendatangkan kewibawaan dan kedudukan dalam kepribadian seorang muslim. Sebaliknya, banyak bicara dan gemar ikut campur perkara yang tidak bermanfaat, akan menodai kepribadian seorang muslim, mengurangi kewibawaan dan menjatuhkan kedudukannya di mata orang lain (Qawa’id wa Fawaid, hal: 123)
Imam Ibnu Hibban berpetuah, “Orang yang berakal seharusnya lebih banyak mempergunakan kedua telinganya daripada mulutnya. Dia perlu menyadari bahwa dia diberi telinga dua buah, sedangkan diberi mulut hanya satu; adalah supaya dia lebih banyak mendengar daripada berbicara. Sering kali seseorang menyesal di kemudian hari akibat perkataan yang ia ucapkan, sementara diamnya dia tidak akan pernah membawa penyesalan. (Perlu diketahui pula) bahwa menarik diri dari perkataan yang belum diucapkan adalah lebih mudah daripada mencabut perkataan yang telah terlanjur diucapkan. Karena biasanya jika seseorang tengah berbicara, maka kata-katanyalah yang akan menguasai dirinya, sebaliknya jika tidak berbicara, maka ia mampu untuk mengontrol kata-katanya (Raudhah al-’Uqala wa Nuzhah al-Fudhala, hal: 45, dinukil dari Rifqan Ahl as-Sunnah bi Ahl as-Sunnah Menyikapi Fenomena Tahdzir dan Hajr, oleh Syaikh Abdul Muhsin al-’Abbad hafidzhahullah, hal 31)
Banyak orang meremehkan perkataan-perkataan yang terlepas dari lisannya, serta tidak mempedulikan dampak baik buruknya. Padahal jauh-jauh hari Nabi kita shallallahu ‘alaihi wa sallam telah memperingatkan,
« إِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ مَا يَتَبَيَّنُ مَا فِيْهَا , يَهْوِي بِهَا فِي النَّارِ أَبْعَدُ مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ »
“Seringkali seorang hamba mengucapkan suatu perkataan yang tidak ia pikirkan dampaknya, padahal ternyata perkataan itu akan menjerumuskannya ke neraka yang dalamnya lebih jauh dari jarak timur dengan barat” ( HR. Bukhari, no: 6477, dan Muslim, no: 7407

Saturday, March 6, 2010

kenapa dia tak paham??!!

dia: shinju tutup p1 ke?
shinju: tak la ade problem ckit.(outer2 profile internet) tgh buat ape?
dia:...(masih berdiri di situ melihat perlakuan shinju)...tgh buka facebook
shinju: (rasa xbest dan segera reply message murabiah yang baru sat tadi dia sent..)
dia:( mungkin rasa kurang senang ngan respon shinju yg acuh tak acuh..dan terus berlalu keluar dari petak bilik    shinju)
shinju: tutup pintu dan kunci..xmau diganggu. rumate pun tgh tido..tak suke kacau org tido..
tiba2..
"tok, tok, tok, tok!! shinju, shinju..
shinju: (masih betulkan setting internet...) ye ye jap jap.. pintu lalu di bukak
dia: (sambil hulur 30sen)shinju kalau tak nak bagi org sewa p1 shinju shinju xyah bagi!
wah! berdesing dan bagai nak luruh jantung ni dengar dia cakap camtu!
kalau la dia tau kenapa shinju main connect reconnect p1 tu.. tak pe hanya Allah yang tahu.. dan aku tetap berharap satu hari nanti kau akan faham maksud tersirat perbuatanku itu.. walau ape pun aku tetap mencintaimu kerana Allah. ku harap satu hari Dia akan membuka hatimu untuk mengerti segala yang terjadi. betapa sebenarnya aku benci f....

Followers