Tuesday, December 14, 2010

langit kirmizi-2-

bismillahirramanirrahim

"bang, da siap ke borang sekolah teknik iha tu?" puan hani menuangkan teh untuk suaminya pada petang itu
" dah. nanti esok kita ke sekolah iha. sayang jangan lupa masak bubur kegemaran dia tu" encik haris mula menyelak majalah e-siswa diatas meja batu dihalaman rumahnya.
"eh, sejak bila pula abang baca majalah siswa ni? kan majalah ni untuk budak sekolah." meneguk teh dihadapannya
"sejak iha nak pindah sekolah ni la abang mula baca majalah ni. nak cari background sekolah-sekolah yang ok2..ha abang lupa nak beritahu, abang setuju nak hantar iha ke sekolah yg dia nak tu.." matanya fokus pada majalah e-siswa tersebut.
"la kenapa tiba2 ubah fikiran bang?" cawan diletakkan kembali.
"minggu lepas abang baca majalah e-siswa ni, keluaran bulan lepas. ada kat dalam keta lagi majalahnya. kawan abang bagi kat ofis. sekolah teknik selangor tu masuk majalah ni. pengetua dia sangat komited. dia jadi pengerusi pengetua2 di selangor. banyak juga kemajuan yang sekolah tu dah capai dalam mase terdekat ni. bidang vokasional sekolah tu, prestasinya boleh dibanggakan. sekolah tu sekolah naik taraf. dulu sekolah vokasional. dah beberapa tahun ni jadi sekolah teknik." en haris menerangkan. matanya mula fokus kepada puan hani
"yg membanggakan tu kan bidang vokasional bang..iha kan nak amek aliran teknikal." tangannya menongkat dagu.
"aliran teknikal dia lebih hebat lagi. best student spm batch lepas sekolah ni dapat jadi pelajar terbaik daerah sungai buloh. ok la tu! tambah pula, izham kawan abang kat jabatan pendidikan teknikal tu kata sekolah ni dah berjaya hantar pelajarnya ke pertandingan F1 in school sampai ke peringkat akhir. walaupun x menang, tapi kemajuan ni sangat bagus! di selangor, cuma teknik ni je berani hantar student dia bertanding dengan sekolah lain yang hebat-hebat, dan bajet mereka cuma ehsan rm1000 dari guru sekolah. JPT memang tak tanggung apa-apa. pelajar-pelajar yang hebat adalah acuan dari guru-guru yang juga hebat! inshaAllah iha pun akan jadi hebat seperti mereka. kawalan disiplin sekolah ni pun baik. Abang pun da bincang dengan angah tentang ni, dia pun dah setuju untuk tengok-tengokkan iha di sana. inshaAllah abang yakin, angah mampu jaga iha. abang akan pastikan iha akan tinggal di asrama supaya lebih mudah dikawal dan senang juga untuk dia belajar." en haris mencapai sebiji goreng pisang.
"iha nak ke duduk asrama di sekolah tu bang? syg takut iha tak biasa dan tak selesa je dengan persekitaran baru dia. yelah, dari sekolah agama ke sekolah teknik. takut dia akan culture shock je bang" puan hani meluahkan kebimbangannya
"inshaAllah iha boleh adapt dengan persekitaran baru. untuk kebaikan dia juga." senyuman terukir pada raut wajah en haris.
**************************
Fariha sedang melantunkan bacaan tilawanhya di suatu sudut penjuru surau setelah usai menunaikan janjinya berkhalwah dengan Rabb yg sentiasa menunggu hamba2Nya utk kembali merayu dan memohon keampunan serta keredhaanNya. Hari ini dia bangkit bertahajjud lebih awal agar dapat meluangkan lebih banyak masanya dgn Rabb yg Maha Mencintai.. hatinya berbunga keriangan sedari petang tadi tatkala menerima kunjungan ziarah dari mama dan papanya..sungguh tidak di sangka-sangka segala yang telah terjadi. 
"alhamdulillah!" terpacul ucapan hamdalah dibibirnya menerima berita itu. pada petang itu juga iha segera menghubungi abangnya, angah.alhamdulillah sedikit usahanya berhasil. seminggu lamanya dia memujuk dan men"psycho" abangnya yang tinggal di  saujana utama, sungai buloh..berhampiran dengan SMTSSB. akhirnya usaha itu tidak sia-sia, ring ring kad rm10 yang dihabiskan dalam masa 3hari utk memujuk abangnya berbaloi. "Moga Allah memudahkan segala urusanku kelak di sana dan tetap meneguhkanku utk terus menapaki jalan ini" -monolog fariha-

bersambung...xde idea lagi ni....

4 comments:

adeq said...

huhu.promote skula nampak?hehehe.mesti best kan kenangan di sana ukht.

apa sambungan nya nhee.lambatnya nak citer situasi kat sana.huhu.

Unknown said...

haha..skola yg mampu ana berbangga dgnnye..hehe..kejap la mencari klimaks yg sesuai...

Anonymous said...

ahaks! angah di saujana utama sg buloh...? hihih...tak sabar nk baca kisah selanjutnyer....byk kenangan dan kisah sepanjang 2 thn kat sek teknik tu ek....nak2 masa mula2 daftar masuk tu...huuuuuuu....nangis...hahahah!!!!sambung la cepat! panjang kisah nyer ni...menarik tau!!!

Unknown said...

aik??!macam kenal ini anon!huhu..selamat jalan2 di blog saya...eh angah jgn kasi kantoi la!!...xmo cite yg nanges2 tu... neway, thanx angah!

Followers