Friday, July 29, 2011

Love at first sight

bismillahirramanirrahim


Hurrm..is it shinju had fall in love?? Take a deep breath.
Now exhale.
Ok, sincerely I felt that I’m in love. *wah malunyeeee* Before that, are there anything wrong with
L*O*V*E
C*I*N*T*A
what is CINTA? is it a big sin when we do feel this kind of feeling? Before that, lets check this out
jatuh cinta atau jatuh nafsu?
What are the signs of love? ‘alamatul hub. Tanda2 cinta. kalau demam, tanda-tandanya adalah hilang selera makan, badan rasa panas dan berat, etc. apa pula tanda2 cinta?
1.       Banyak mengingat
2.        Mengagumi
3.       Rela atau redha
4.       Bersedia berkorban
5.       Takut
6.       Mengaharap
7.       Mentaati
Jika ada ketujuh-tujuh symptom diatas, sayugia nyatalah anda sedang jatuh cinta! sekali lagi,
Jatuh cinta atau jatuh nafsu?
Cinta itu sangatlah suci. Bahkan antara salah satu asma’ Allah al-husna adalah. Al-wadud, iaitu maha mencintai. Apa beza ar-rahman dan Al-wadud. Penyanyang dan Mencintai? Menurut Amr Khalid dlm salah satu bukunya, Ar-rahman itu bersifat general. Ia diberikan kepada semua makhluk, sementara Al-wadud pula bersifat spesifik. Hanya tertuju buat org yg tertentu. Jadi, cinta juga terkandung dalam nama dan sifat Allah. Maka, cinta adalah sesuatu yg sangatlah suci.
Nafsu pula kontradik daripada cinta. Pernah suatu ketika saya menulis tentang nafsu. Keegoan dan kedegilannya di sini [masuk link] jadi, nafsu ini sifatnya sentiasa akan mendorong manusia ingkar pada Allah
Jatuh cinta atau jatuh nafsu bergantung kepada bagaimana perasaan itu di baja? Dengan ketakwaan atau maksiat. Terdahulu telah saya katakana bahawa cinta itu suci. Merupakan salah satu sifat dan asma’ Allah. Maka apa2 sahaja yang dibajakan pada cinta hendaklah menepati kehendak pencipta cinta.
Cinta yang mampu membangun rasa rindu dan taat pada Allah, yg dijalin kerana mengharapkan keredhaanNya tanpa sedikit pun mengharap keuntungan dunia. Tidak dicemari dengan perbuatan2 maksiat baik yang kecil atau besar. Tidak mencabar api neraka Allah.
Thus, is it true that shinju had fall in love?
Kalau ikut symptoms yang disenaraikan diatas, mungkin ya, shinju sudah jatuh cinta pada seseorang dan uniknya, this is love at first sight. First meet. It almost a years we had never seen.
Pertemuan pertama adalah pada sebuah daurah yang dijalankan secara underG oleh geng2 kami. Hehehe. Kepada sesiapa yang terlibat sila rahsiakan sampai mati ya. Jadi, di situlah pertama kali saya bertemu dengannya, tidur sebelahnya, berkongsi pendapat dan meng “argue “ beberapa perkara dengannya, sehingglah saya tahu perkara sebenarnya. Sungguh, peribadi dan keteguhan hatinya dalam memelihara kesucian cinta sangat saya kagumi. Demi menjaga cintanya kepada Allah, maka dia berani utk membuat satu keputusan yg besar dalam hidupnya. [bagi saya besar la] hebatnya tarbiyyah yang diterima hingga membangun mahabbatullah yang mendalam dalam jiwanya. Benarlah, cinta itu membuat manusia berani berkorban.
Tak sangka, pada usia seawal 21 tahun dia telah mengikat tali pernikahan nan suci dengan zaujnya. Bagi saya, ini satu keputusan yang besar. Kuliah, nikah, dakwah. Berat bagi saya. Namun, tidak bagi sesosok insan yg sangat saya cintai ini. Lama kami tak bertemu. Saya hampir dapat bertemu dengannya baru-baru ni, tapi atas permintaan yang harus lebih saya taati, maka Allah masih belum izinkan kami utk bertemu.
Pada awal September nanti beliau akan mengadakan walimahnya. Ya Allah izinkan kami untuk bertemu. Izinkan kami utk meluah rindu. Izinkan kami untuk berkongsi sendu, saling menghapus air mata. Ya Allah permudahkan kami untuk bertemu. Semoga saya dapat berjumpa dengan semua akhwat2 saya di majlis beliau nanti. Kak nisa, insan yg saya cintai. Cinta pandang pertama. Rindu akak… tahniah!!! Moga terus berkekalan, dimurahkan rezeki. Saya nak anak saudara! cepat akak!

sayang kak nisa sayang kak nisa sayang kak nisa sayang kak nisa sayang kak nisa 

Once akhwat, always be one! Kepada akhwat yang mengajar saya erti ukhwah, yg membuat saya merasai kenikmatan ukhwah, saya akan berusaha untuk berpegang teguh dgn janji yang pernah kita ikrarkan bersama;
Ukhwahfillah Abadan abada!
Ana uhibbukifillah!
Memetik kata2 akhwat yg saya mula kenali di HO, kemudian DNHLS: “Dia aturkn antara kita dlm 1 pertemuan. Dlm pertemuan itu dipautkan 2hati. Dlm 2hati itu Allah berikan 3rasa, kasih ,syg dn cinta. Dlm 3rasa itu diselitkan 4tujuan, berkenalan,berkawan, berteman dan bersama.dlm 4perkara itu tersembunyi 5perktaan, teman baik sentiasa bersama kita. Dlm 5perkataan itu tersmbunyi 6impian iaitu, jujur, setia, memahami, menghargai dan mengigati. Dan dlm 6impian itu tersimpul 7huruf iaitu SAHABAT selamanya..uhibbuki fillah ukhti..”
Alhanun nur! A.k.a nurullah..huhu..miss u all!

23 comments:

adeq said...

salam pergh ingatkan ana, ur first love.haha.

RAHSIA SAMPAI MATI, dahsat tu.haha, RAHSIA SAMPAI MATI - kepada orang tertentu.Biar pecah di lutut jangan pecah di mulut, gendang gendut tali kecapi kenyang mulut SENANG HATI.haha.

weh, bila nak buat DAURAH UNDERG lg.haha, (m masuk sini memang kena tibai la)

ana masih ingat saat ant bangun pagi dalam khemah tu, haha.

GMS said...

adeq:ant kes lain..ni love at 1st sight..

hoh!jgn la bagi tau..nanti ant pn kena skali..huhu

ala ana bgn sbb ant yg kejutkan dgn penuh x sopan...ada ke patut umpan kucing nak suh ana bgn!

adeq said...

ana kes apa pulak ukht?hehe.ana da report kat k.nisa' tulisan ant nhe.hehe.InshaAllah lepas dia pulang hosp dia akan baca.

haha nanti x pepasal ada 'perjumpaan' khas 2.0.hehe - husnuzon please -

haha ana dah kejut cukup romantik tu tau x.meow ~
hehe.

selain Dr.mujahidah sapa je akan masuk sini.gua rasa macam ramai je memata-mata'i.
hati-hati ukht, papepun ana totap BACKUP ant.haha kkk ! kita kan khaulaqian.hehe

GMS said...

bila ayah kak nisa' dijangka discharge? kesian kakak kita tu kan.. tarawih kat sepital.ok la tu.

brg yg dah lepas usah diperbahas. Dah lepas pun. huhu..

romantik la sangat!sabo je la. terkejut ana tau x, bgun2 kucing dpn mata! ya Allah, mimpi ngeriii!!!!

gua x rasa macam tu plak..hahaha. ala benda da lepas la.. thanx for the support! kQ's 4 eva ea!

adeq said...

x pasti la ukht.ant dapat p x walimah beliau?nanti jumpa citer later k.

baek 'barang yang lepas usah diperbahas' . a gud quote dude.

Rindu kat kQ's.jangan lupa keep in contact k.

hati-hati dalam perjalanan nanti.

alhanun Nur said...

Ukhti... KKA forever. aduh! nape lar ana akan jadi camni bila inggah laman antunna. suhu emosi meningkat seningga menumpahkan yang dinamakan air mata. mungkin terlalu rindu.

moga Allah sudii temukan kita di walimah tu nanti..

asif dari insan yang serba kekurangan lantaran kelemahan belum cukup matang mengawal emosi..

GMS said...

haa!!dtg dah kapten alhanun.... la tahzan ukht. InshaAllah kerinduan itu akan terubat.. dengan izin Allah...

alhanun mmg kerap emosi..huhu.. windunya nak buat ant nanges...

adeq said...

jangan la kejam wahai GMS mereka.hehe.
alhanun....ap sangat yang boleh kami lakukan.huhu.walimah tu nanti InshaAllah.

psst, shinju leh x g walimah?haha.

GMS said...

adeq: bhahahahah! ntah...bole kot. eh bole la! walimah kan..open ape..

K.A.M.I said...

eh, anti pernah buat ana nanges ke? hehe..

adeq3... nak buat apa kat walimah tu nanti? hehe,

akan usaha p walimah tuu....! jom lobi mak ayah untuk p walimah, sebab untuk 'berwalimah' dah lulus.. wee~ hehe..

GMS said...

oh lupe ana kan baek. tak penah buat org tacing ngn ana.huhu..terima kasih krn mengakuinya..hahaha

aik kat walimah takkan nak berenang kot?! mesti la nk mendoakan pengantin, jmpe akhwat dll

berusaha alhanun! ana tgu ant kat tol batu pahat! wah..!!adeq kes alhanun ni perlu di failkan segera...!arahkan unit risikan utk menerobos segalanya.

adeq said...

haha senyap weh senyap t ada 2.0 kunk.hehe.nak tahu?smlm, kami talk bout dis wif LNDA.dia pom nak g gak walimah tu, haha sungguh menyisirrkan.hehe.mcm ap je bisik-bisik.

adoi, kes baru ke?hehe.alhanun ana ask lg sekali nhe.betul nhe ant nak nikah?hehe.m ant x ckp pape ke?huhu ke dia mengambil lalu nota yang ana serahkan.hehe.ops!

GMS said...

eh jangan su'uzhon la ukht.. walimah je kan. SIRR! hahaha. antunna mmg la.. ana blh byg kan..huh..eh knpa da jmpe LNDA tak amek skali brg ana..ala adeq niiiii...

ye2 kes baru ni! alhanun ant diminta utk menghadap senat segera. -siyes rindu ayat ni-

adeq bole jadi m alhanun nhe kalau camni..hehehehe

alhanun Nur said...

wah! ade juga yang berebut nak jadi m ana kang.. hahaha (perasan)

'patik dah lama menghadap' hehe

adeq : sudah dibincangkan dalam hq tp seperti biasa lar, sedang k.min pun sdg menunggu apatah lagi ana yang masih hingusan ni...

-tetiba terfikir, patut lar m ana survir usia ana, mesti dah bawak ke atas- ulp~ bersediakah?

GMS said...

wah alhanun! amazing! nampaknya ant akan jadi pioneer batch kita yg akan berbaitul muslim..huh~ adeq sila mintak tips..

selamat bersedia alhanun!

adeq said...

nonono, ada org batch kita yang akan berbaitul muslim dahulu.siapa dia?

tunggu.....hehehehehehehehehehehehehehe.

nak minx tips ap nhe?beyt muslim ke, boleh ana memang berpengalaman.hehe.

cepat berebut siapa nak pecah rekod dulu.hehe.

GMS said...

whatt??? weh unit risikan bagitau la sape...sms ana..huhu.dari IPT mana?

adeq mmg pakar berBM..adoyai....

sape nk rebut pecah rekod?den xmo...

K.A.M.I said...

duhai alhanun, hati-hati menjaga hati.. ! ;)

duhai shinju dan adeq..
doakan saja moga selamat bila sampai waktunya, tetiba gerun plak cam beria nak nikah ni, huhu,
antum yang pertama yang tahu bila muncul hari tu, yeah!

hah?! siapakah? atau adeq sendiri yang akan menjadi pioneer tu? aaamiin...

rekod pecah tiada guna, hoho

GMS said...

betul ea alhanun! kitorg tau dulu ea... kotakan janji2mu..hehee...
adeq alergi nikah....

adeq said...

ana kah? tunggu.sekali syafiqah umt.haha - tetiba naek nama dia -

apsal lak ana alergi nikah?huhu, ana kan nikah lover. - goli den donga eh -

sudah-sudah la tu bicara soal nikah, ia bukan hanya berkadar pada bicara semata tapi...PELAKSANAAN ukht ! yok ! haha.

pesanan kepada my zauj, sudilah terima i yang tua ini.

alhanun Nur said...

hahahahaha... terkoyak sengih ana mekin lebar bila bace komen adeq yang last tu
''...yang tua''

weh, kita sebaya r, klu anti kata anti tua maknanya ana pom tua. haha, tapi jiwa sentiasa muda..

tersodak syafiqah.. em, antunna!!! perasan x? ana lihat laman GMS ni akan jadi 'HO' yang kedua!! hehe,

-terima kasih kerana benarkan patik mencemar dul-

adeq said...

ant lain la, ramai ikhwah sebaya..kami?hehehehehe.muda belaka.

x kisah la, itu perkara yang kita x pasti buat apa dibincangkan.

oh lupa nak maklum, antamuslim emel kat ana kata InshaAllah after raya HO beroperasi semula.haha kali nhe aku nak godek-godek balik HO tu.dan sedut puisi-puisi kita yang best.puisi ikhwah akhawat.nak buat blogspot balik la nhe.haha.bosan tul.

GMS said...

oh ye ke alhanun? adoyai..terima kasih la sudi mencemar duli (abg ana xbg ana guna ayt ni).... hahahaaa..

adeq nikah lover..adoyai serabot ar ckp pasal nikah...dah diam2!!siapa nk nikah g nikah sana..jgn lupe jemput kami. tu je... disni kawasan larangan utk ckp psl nikah!

yeaayyy!! HO nak on balik!nak sedut inbox ana...byk input kat ctu...ehehehehe

Followers